Full fart i årets påskehandel

Påsken 2022 slo alle rekorder med sterk vekst i alle typer handel og betalinger.

20 april 2022

Totalt ble det utført 81,2 millioner transaksjoner med ulike betalingsløsninger i påsken i år, sammenlignet med 53,4 millioner i påsken 2020, noe som representerer en økning på vel 50 prosent.

- Mange nordmenn har vært hjemme og har spart penger i pandemien. Det var nok flere som følte at «endelig» kunne man unne seg noe ekstra, enten det var hjemme, på hyttetur eller på reise i inn- og utland. Årets påskehandel har vært preget av et betydelig høyere nivå hver dag gjennom hele påsken. Det gode påskeværet mange steder i landet har nok også vært en viktig motivasjonsfaktor, sier Mario Blazevic, leder for betalingsvirksomheten i Tietoevry Banking.

Onsdag før alle helligdagene i påsken har historisk vært en av de beste shoppingdagene i løpet av et år. Dette skyldes at nordmenn kjøper ekstra mye mat og utstyr til en lang påskeferie, og mye av handelen kommer tett opptil ferien.

Onsdag 13. april handlet nordmenn 10,2 millioner ganger med enten bank- eller kredittkort, sammenlignet med 6,4 millioner betalinger i 2020 og 6,7 millioner i 2021. På det mest intense onsdag ettermiddag ble det registrert 265 transaksjoner per sekund.

«Det kan synes som nordmenn også har tatt påske fra varslede rentehevinger og økonomisk uro på børsene. Påsken 2022 har vært preget av mye shopping i alle kanaler; butikker, restauranter, cafeer og utsteder og netthandelen har også blomstret», sier Mario Blazevic.

Søndag første påskedag er fortsatt den dagen hvor det er minst aktivitet på shoppingfronten. I år registerte vi 4,9 millioner transaksjoner. Sammenlignet med «covid-påskene» i 2020 og 2021 er det likevel 60 prosent høyere transaksjonsvolum.

- To år med pandemi har endret nordmenns betalingsvaner for godt. Vi har på rekordtid tatt i bruk kontaktløs betaling med enten bankkort eller digitale duppeditter som blant annet klokker og mobiltelefoner. Dette er også et uttrykk for at nordmenn har høy tillitt til sikkerheten i bankenes kort- og betalingssystemer. Ikke overraskende utgjør kontatbetaling bare omlag 3 prosent av påskehandelen, sier Mario Blazevic.

For mer informasjon, kontakt:

Geir Remman, Communications Lead Tietoevry Banking
Mob: 970 55 017 / geir.remman@tietoevry.com