Tietoevry avvikler virksomheten i Russland

03 mars 2022

Tietoevry har besluttet å avvikle all sin virksomhet i Russland. I lys av den pågående militære aktiviteten og den humanitære krisen i Ukraina, er videreføring av virksomheten i Russland etisk uholdbar.

Selskapet starter avviklingen umiddelbart og vil gjøre dette på en kontrollert måte overfor ansatte og kunder. Tietevry sysselsetter i dag rundt 100 fagfolk som er lokalisert i Moskva og St. Petersburg, og som betjener lokale og internasjonale kunder i Russland.

«Vi har alle blitt sjokkert over den tragiske situasjonen i Ukraina, som fornærmer moderne samfunn og menneskelige verdier. Vår høyeste prioritet i denne vanskelige situasjonen er sikkerheten til våre medarbeidere. I lys av de siste begivenhetene har vi besluttet å avvikle vår virksomhet i Russland. Vi har ikke annet håp enn at volden og lidelsene i Ukraina tar slutt snarest», sier konsernsjef Kimmo Alkio i Tietoevry.

Tietoevry fortsetter å gjøre sitt ytterste for å aktivt støtte våre rundt 2 000 ansatte og deres familier i Ukraina, inkludert bistand for å evakuere dem til tryggere områder, bidra med nødvendige hjelpemidler og forskudd på lønn.

Beslutningene om å avvikle virksomheten i Russland forventes ikke å ha noen vesentlig innvirkning på konsernets økonomi. Tietoevry Russland står for om lag 0,4 % av konsernets omsetning.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Tietoevry Newsdesk, news@tietoevry.com, +358 40 570 4072