TietoEVRY har inngått avtale om salg av programvarevirksomheten innen Olje & Gass

15 februar 2021

(Fornebu, 15. februar 2021) TietoEVRY har inngått en avtale med Aucerna, et selskap i Quorum Software gruppen, om salg av programvarevirksomheten som leverer løsninger til olje- og gassindustrien. Dette salget er en del av selskapets strategi for økt fokus og ekspansjon. Olje- og gassvirksomheten vil gjennom denne avtalen få større global markedsrekkevidde og vekstmuligheter.

Den enheten som nå selges startet som en sentral leverandør til norsk kontinentalsokkel (NCS). I dag har denne programvareenheten mer enn 30 års erfaring med å levere helhetlige løsninger for hydrokarbonhåndtering, personal- og materiell logistikk og relaterte tjenester, med installasjoner i mer enn 50 land. Omsetningen utgjør om lag EUR 50 millioner i 2020, og antall ansatte er vel 400 hvorav 120 er lokalisert i Norge. Denne virksomheten har begrenset operasjonell tilknytning til TietoEVRY.

Quorum er en ledende programvareleverandør for digital transformasjon i energibransjen. Etter å ha fullført transaksjonen, vil selskapet bli en ledende programvareleverandør med en bred portefølje av løsninger som fokuserer utelukkende på å betjene energiselskaper verden rundt.

«TietoEVRYs programvare til olje- og gassindustrien har med suksess utviklet seg til å bli en ledende leverandør av programvare for hydrokarbonstyring med global tilstedeværelse. Gjennom sterkt fokus og engasjement vil det kombinerte selskapet kunne drive vekst og digital transformasjon i energibransjen over hele verden. Jeg tror virkelig at denne kombinasjonen vil åpne for spennende karrieremuligheter for ansatte, gjennom å bli en del av et større nettverk til olje- og gassindustrien og programvare eksperter», sier Christian Pedersen, Managing Partner i TietoEVRY Norge.

«Quorum og TietoEVRYs olje- og gassprogramvarevirksomhet har gjennom flere tiår utviklet nære relasjoner med våre kunder og partnere som betjener energibransjen. Å samle våre markedsledende programvareporteføljer gir kundene tilgang til bransjens mest komplette teknologi-økosystem designet for energi. Gjennom å samle våre talentfulle team kan vi akselerere utviklingen slik at vi er i stand til å levere tjenester med høy verdi til en global kundebase. Jeg ser frem til å ønske ansatte i TietoEVRYs olje- og gassprogramvarevirksomhet velkommen til Quorum. Sammen skal vi fortsette å koble mennesker og data for den moderne energibransjen», sier Gene Austin, administrerende direktør i Quorum Software.

«Vi er veldig takknemlige for å ha vært en del av TietoEVRY og den muligheten vi har hatt til å vokse virksomheten globalt. Nå som olje- og gassindustrien går inn i en ny fase, ser vi frem til å gå inn i et nytt kapittel i vår historie. Ved å bli med i Quorum vil vi være godt posisjonert for å fortsette å skape høy verdi gjennom digitale løsninger for våre kunder, og spennende muligheter for våre ansatte», sier Kaare Lunde, leder for programvarevirksomheten knyttet til olje og gass i TietoEVRY.

TietoEVRY forventer at transaksjonen, etter godkjenning fra konkurransemyndighetene, vil bli avsluttet før sommeren 2021. TietoEVRYs finansielle og legale rådgivere i denne transaksjonen har vært Evercore and Schjødt.

For mer informasjon, kontakt:

Geir Remman, Communications Lead Norway, tel: +47 970 55 017, geir.remman@tietoevry.com

TietoEVRY skaper digitale fortrinn for virksomheter og samfunn. Vi er et ledende selskap for digitale tjenester og programvare, med lokal tilstedeværelse og globale evner. Selskapets nordiske verdier og arv danner grunnlaget for vår suksess. TietoEVRY har hovedkontor i Finland. Våre 24 000 medarbeidere er eksperter globalt. Selskapet betjener tusenvis av kunder i privat næringsliv og offentlig sektor i mer enn 90 land. TietoEVRYs årlige omsetning er på ca. 3 milliarder euro, og selskapets aksjer er notert på NASDAQ i Helsinki og Stockholm samt på Oslo Børs. www.tietoevry.com

Quorum Software er verdens største programvareleverandør som utelukkende fokuserer på arbeidsflyt for selskaper og muliggjør neste steg i utviklingen av energi. Våre bransjeledende løsninger transformerer energiselskaper gjennom hele verdikjeden. Alt fra vekstselskaper til store konsern, overalt i hele verden, stoler på Quorums dokumenterte innovasjon og globalt ledende ekspertise. Kundene kan effektivisere forretningsdriften og ta datadrevne beslutninger som optimaliserer både lønnsomhet og vekst. Vi hjelper visjonære ledere med å transformere selskapene sine til moderne energiselskaper. Les mer på www.quorumsoftware.com