Hindrer nettmobbing ord for ord

The Polite Type er et initiativ med hensikt å vekke en diskusjon om digital mobbing, og å involvere barn og unge i å fremme tiltak til hvordan skape en trygg digital oppvekst.

18 februar 2021

(Fornebu, 18.02.21) IT-selskapet TietoEVRY har sammen med ungdommer utviklet fonten «The Polite Type» som automatisk endrer hatefulle ord til hensynsfulle ord. Hensikten er å vekke en diskusjon om digital mobbing, og å involvere barn og unge i å fremme tiltak til hvordan skape en trygg digital oppvekst.

Hvert fjerde barn mellom 9 og 18 år sier de har opplevd å bli mobbet på nett, viser Medietilsynets undersøkelse «Barn og medier». 3 av 10 sier de har opplevd at noen har skrevet en stygg kommentar til dem på nett, i sosiale medier eller i spill. Tilgangen til teknologi og digitale verktøy har mange fordeler, men gjør også barna mer utsatt for mobbing og hets på nett. Dette har blitt ytterlige forsterket gjennom pandemien som det siste året har tvunget oss til å bli enda mer digitale.

TietoEVRY ønsker å bidra i kampen mot digital mobbing og vil bruke fonten «The Polite Type» som en samtalestarter med barn og unge i diskusjoner om hva som skal til for å gjøre deres digitale hverdag tryggere.

- Vi håper The Polite Type kan være med på å starte nyttige diskusjoner med barn og unge om hvordan krenkende språkbruk og digital mobbing påvirker de som blir utsatt for det, og hva som skal til for å skape en god digital oppvekst for barn i Norge, forteller Christian Pedersen, Norgessjef for TietoEVRY.

Sammen med Press – Redd Barna Ungdom vil de utover våren arrangere workshops hvor barna selv skal få fremme tiltak til hvordan myndigheter, skoler og foreldre kan skape en tryggere digital hverdag for barn og unge i Norge.

- Det er et samfunnsproblem at debatt-tonen på internett har blitt så hard. Som barnerettighetsorganisasjon er vi veldig glade for at store aktører engasjerer seg i prosjekter som dette. Kampanjen The Polite Type gir også barn og unge en stemme inn i debatten om digitaliseringen og teknologiens rolle i kampen mot mobbing. Det er veldig viktig, sier Lea Mariero, leder for Press.

Fonten “The Polite Type” ble utviklet sammen med tenåringer fra ulike skoler i samarbeid med Children & Youth Foundation i Finland. Fonten er på engelsk, men har en åpen kildekode så andre kan ta initiativ til å utvikle den videre.

- Mobbing er spesielt ødeleggende for barn og unge, og jeg håper at vårt initiativ kan fungere som en oppvekker for alle og enhver til å diskutere hvordan vi kan påvirke utviklingen i riktig retning. Å være høflig og respektfull burde være det obligatoriske alternativet enten man er online eller offline, sier Christian Pedersen i TietoEVRY.

Fonten kan testes og lastes ned på www.thepolitetype.com/no

For mer informasjon, kontakt:

Christian Pedersen, Managing partner, TietoEVRY Norge
Mob 415 70 250 / christian.pedersen@tietoevry.com