Kraftig økning i investeringssvindel via internett

27 november 2020

(Fornebu 27. november 2020) Lave renter frister nordmenn til å investere mer av sine sparepenger via internett, men mange useriøse aktører og svindlere utnytter situasjonen med avanserte og utspekulerte metoder. Ved bruk av avansert programvare og metoder stopper TietoEVRY om lag 150 000 svindelforsøk til en samlet verdi av nær 500 millioner i 2020.

TietoEVRY overvåker korttrafikken 24/7, og bruker avansert programvare og metoder for å avdekke useriøse aktører. Gjennom 2020 har det vært en markant økning i useriøse investeringsaktører.

«I starten av året avviste vi om lag 10 000 transaksjoner per måned, mens per oktober ligger vi nå på nærmere 20 000 avvisninger per måned, og trenden er økende. I juni 2020 stoppet vi transaksjoner med en samlet verdi på om lag 30 millioner, og dette beløpet er per oktober økt til nærmere 60 millioner», sier André Moen Eide, seksjonsleder i Financial Crime Prevention i TietoEVRY, og forteller at kryptovaluta, eiendom og fondsplasseringer er blant eksemplene på investeringskonsepter man skal være forsiktig med.

«Vi avviser transaksjoner for alle deler av befolkningen uansett alder, kjønn, bosted og inntekt. Menn i alderen 20 – 40 år synes å være overrepresentert. Sluttkundene skal føle seg trygge, samtidig som vi sparer bankene for store mengder reklamasjonssaker», sier André Moen Eide.

Han forteller at gjennomsnittlige beløp er om lag 4000 kroner, mens de største beløpene som er avvist så langt i år er nærmere 700 000 kroner.

Utspekulerte metoder

Renten er blitt lav svært lav og mange nordmenn lar seg friste av gunstige sparetilbud på nettet, men mange undervurderer risiko knyttet til investeringene. I enkelte tilfeller er det også snakk om utspekulert svindel, og det gjelder å være varsom med aktører fra alle kontinenter.

André Moen Eide i TietoEVRY anbefaler at alle som vil investere sparepenger via nettet tenker seg nøye om, for å unngå svindlere.

«Vær generelt kritisk til forlokkende sparetilbud som er for godt til å være sant. Selve markedsføringen fremstår meget profesjonell og skjer ofte gjennom sosiale medier. Ved nærmere ettersyn ser man ofte at navn på kontaktpersoner enten er utelatt, eller bilder av personer ikke vises til reelle navn. Vær også oppmerksom på at en del svindlere bruker avanserte verktøy for søkemotoroptimalisering slik at man skal unngå å bli koblet med kritiske artikler», sier André Moen Eide.

TietoEVRY overvåker korttrafikken kontinuerlig døgnet rundt, og som et eksempel er tusenvis av tvilsomme nettsteder sperret. Selskapet benytter en avansert programvare som er under kontinuerlig utvikling, og for å kunne ligge i forkant av utviklingen investerer nå også i AI-basert teknologi. Et godt samarbeid med bankene er også viktig i kampen mot svindlerne.

Tips: Enkle kontrollpunkter for alle som vil investere sparepenger via internett:

Sjekk nøye hvem som står bak produktet? Se opp for fiktive navn, identiteter,

Svindlere unnlater å oppgi kontaktpersoner, eller benytter fiktive eller stjålne identiteter. Vær kritisk og undersøk for eksempel om portrettbilder som benyttes egentlig tilhører andre personer.

Sjekke varsler fra Finanstilsynet: www.finanstilsynet.no/markedsadvarsler.

Kan investeringsproduktet selges/ omsettes av uavhengige børser

Vær oppmerksom på at når det gjelder kryptovaluta er det stort sett uregulert

Alle investeringer er forbundet med risiko. Den tryggeste måten er å bruke en seriøs aktør som har konsesjon enten fra det norske Finanstilsynet, eller tilsvarende tilsyn i et annet land.

Kontaktpersoner:

André Moen Eide, seksjonsleder i Financial Crime Prevention i TietoEVRY, +47 918 87 837

Geir Remman, Communications Lead TietoEVRY Norge, +47 97055017