TietoEVRY tar neste steg for å bli kundenes førstevalg for cloudløsninger – justerer partnerskapet med IBM

02 juni 2020

(Oslo, 2. juni 2020) TietoEVRY styrker sin posisjon som kundenes førstevalg for å muliggjøre datadrevet verdiskapning med overlegen kundeopplevelse, kvalitet og sikkerhet. Gjennom å omdefinere sitt partnerskap med IBM når det gjelder omfang og driftsmodell, er TietoEVRY bedre rustet til å svare på kundenes behov innen tjenesteleveranser så vel som modernisering av tekniske miljøer.

Et neste viktig trinn i denne utviklingen er at TietoEVRY justerer sitt partnerskap med IBM, inkludert omfang og driftsmodell. Den oppdaterte avtalen med IBM vil fortsette å øke TietoEVRYs respons overfor kunder både i tjenestelevering og modernisering av teknologimiljøer.

Det nye partnerskapet gjelder i hovedsak utvidelse av teknisk håndtering av mainframe løsninger. Øvrige tjenester som for øyeblikket leveres gjennom IBM, skal gradvis tilbakeføres til TietoEVRY. Tjenester til kunder vil heretter bli levert gjennom TietoEVRY definert arkitektur, prosesser og verktøy, noe som muliggjør fullt ansvar for brukeropplevelse og kvalitet.

Integrasjonen av TietoEVRY, i kombinasjon med investeringer i offentlig skyløsninger, migrasjon til skyløninger, multi-cloud orkestrering, AIOps og hybride cloud plattformer vil gi konkurransedyktige løsninger for kundene på deres digitaliseringsreise.

Et ledd i det nye partnerskapet innebærer at om lag 180 ansatte som i dag er ansatt hos IBM, vil bli overført til TietoEVRY og styrke selskapets team av skyspesialister. I samsvar med avtalen på stormaskintjenester vil om lag 25 ansatte i TietoEVRY globalt bli overført til IBM.

Avtalen forventes å være nøytral i forhold til TietoEVRYs lønnsomhet (EBIT justert) på kort sikt og muliggjør fremtidig forbedring av lønnsomheten innen segmentet Cloud & Infra. Den nye avtalen gjelder fra 1. juni 2020, og transisjonen forventes å være fullført i løpet av 2020 og første halvdel av 2021. Det følger av den nye avtalen at TietoEVRY og IBM ikke har noen utestående kommersielle eller juridiske diskusjoner.

"I dag tar vi et stort skritt for å akselerere den digitale agendaen til våre kunder. Jeg er glad for at vi har oppnådd en avtale med IBM som gjør det mulig for oss å forbedre servicekvaliteten på tjenestene, og selektivt bygge videre på styrkene i partnerskapet med IBM. Vi fortsetter å bygge det nye kombinerte TietoEVRY, og investerer i fremtidige løsninger som muliggjør serviceopplevelse av høyeste kvalitet, med den siste teknologien og et ledende partnerøkosystem som skal være til det beste for våre kunder”, sier Johan Torstensson, leder segmentet Cloud & Infra i TietoEVRY.