Handelsbanken i Finland og EVRY inngår en strategisk avtale

13 desember 2018

Handelsbanken i Finland og EVRY har inngått en avtale om leveranse av neste generasjon kjernebank- og betalingsløsninger. Avtalen har en samlet kontraktsverdi på om lag NOK 650 millioner og gjelder for en periode på åtte år (opsjon for å utvide i ytterligere to år). Dette er et viktig steg for EVRY i det finske markedet og for selskapets strategi om fortsatt vekst i Norden og internasjonalt.

Gjennom den nye avtalen skal EVRY levere en komplett portefølje av bankløsninger til Handelsbanken i Finland, for betjening av både for bedrifts- og personmarkedet. Kontrakten omfatter levering av kjernebank- og betalingsløsninger, internettbank for bedriftskunder og personmarked, låneadministrasjon og back office-løsninger for Handelsbankens ansatte, samt utvalgte korttjenester. Dette vil bli levert som en programvare ("SaaS") -løsning, basert på EVRYs moderne og kostnadseffektive programvareplattform for end-to-end banktjenester. Dette vil sikre at Handelsbanken fortsatt vil være i front med å tilby innovative og effektive tjenester til sine kunder, og vil legge til rette for bankens videre vekst i det finske markedet.

«EVRYs tjenester er allerede i bruk av Handelsbanken i Norge, og har vært det i mange år. EVRYs løsninger vil gi oss en moderne og fleksibel bankplattform med omfattende muligheter for produktutvikling. Ved å modernisere kjernebanksystemene våre på denne måten, vil vi kunne utvikle mer effektive prosesser og dermed tilby bedre service til kundene», sier Nina Arkilahti, administrerende direktør for Handelsbanken i Finland.

«Denne avtalen er en viktig milepæl for ekspansjon av neste generasjon kjernebank- og betalingsløsninger til Finland, og viser at bankplattformen vår er svært konkurransedyktig internasjonalt. Det er en stor tillitserklæring at Handelsbanken i Finland har valgt oss som strategisk partner. EVRY vil levere en kundesentrisk kjernebank- og betalingsløsning som vil gjøre det mulig for Handelsbanken å respondere raskere på endringer, og til å være mer proaktiv i å ta nye verdiøkende tjenester til markedet», sier konserndirektør Wiljar Nesse i EVRY Financial Services.

Med den nye avtalen innfrir EVRY Handelsbankens behov for forenkling og forutsigbarhet i leveranser, samtidig som EVRY vil oppfylle bankens krav til kvalitet og compliance.

EVRYs nye kjernebankløsninger leveres som komponenter basert på industristandard. Utviklingsstrategi og implementeringsmetodikk er forankret gjennom et tett samarbeid med BIAN-nettverket (Banking Industry Architecture Network). Moderne arkitektur og standarder, blant annet ISO 20022, sikrer at løsningene er fleksible, kostnadseffektive og tilrettelagt for å oppfylle internasjonale krav.

Geir Remman
VP Corporate Communications
geir.remman@evry.com

Om EVRY
EVRY er ett av de ledende IT-tjeneste- og programvareselskap i Norden, med mer enn 10 000 kunder i privat og offentlig sektor. Over fem millioner mennesker i Norden bruker daglig løsninger levert av EVRY. Gjennom en sterk lokal tilstedeværelse med dyp teknologisk og forretningsmessig innsikt er EVRY en pådriver i kundenes innovasjon og fornyelse. EVRY hadde i 2017 en omsetning på NOK 12,6 milliarder og 8 500 ansatte i ni land. Hovedkontoret ligger på Fornebu utenfor Oslo, og selskapet er notert på Oslo Børs. www.evry.com

Om Handelsbanken i FInalnd
Handelsbanken Finland består av filialvirksomheten, inkludert Handelsbanken Kapitalforvaltning, Private Banking, Handelsbanken Custody, samt Handelsbanken Finans og Stadshypoteks virksomhet i Finland. Handelsbankens Capital Markets-virksomhet i Finland omfatter forsikringsselskap, samt tradisjonelle Capital Markets-tjenester som risikohåndtering, verdipapirhandel og kapitalmarkedsvirksomhet. Handelsbanken Finland har om lag 600 ansatte.