Handelsbanken, BankAxept og EVRY lanserer kontaktløs betaling fra mikrobankkort i armbånd

07 juli 2018

(Oslo. 7 juli 2018) Handelsbankens kunder blir de første i Norge som kan betale kontaktløst fra armbånd takket være et helt nytt bankkort i mikroformat. – Vi tror kundene vil bruke mikrobankkortene fordi det gjør betaling enklere og raskere enn noen annen løsning som tilbys i dag, sier kortsjef Anthony Brady i Handelsbanken.

Nyheten er et bankkort i mikroformat som er så lite at det kan legges inn i armbånd, klokkeremmer, nøkkelringer eller andre steder kundene ønsker. Med dette på armen kan du betale kontaktløst i alle terminaler som er gjort klar for kontaktløs betaling. Handelsbanken, BankAxept og EVRY tester i disse dager ut den nye løsningen i norske butikker.

- Vi ønsker å gjøre betaling så enkelt som mulig for kundene våre. Dette mikrobankkortet gjør småbetalinger raskere og enklere enn noen annen løsning som tilbys kundene i dag. Du kan for eksempel ha det vanntette kortet i armbånd på stranden og kjøpe is rett fra bading uten lommebok eller mobiltelefon. Derfor tror vi mange vil like løsningen og ta den i bruk i det daglige, sier kortsjef Anthony Brady i Handelsbanken.

Sikkert og enkelt
Mikrobankkortet i armbåndet er et BankAxept-kort utstyrt med EVRYs kontaktløse teknologi. Dette kobles direkte til brukerens eksisterende bankkonto. Teknologien gir kundene frihet til å gjøre raske og sikre betalinger ved å "tæppe" med ulike typer bærbare enheter, såkalte wearables. Du trenger ikke pin-kode for beløp inntil 200 kroner. Betalingen skjer på mindre enn et sekund og er like sikker som ved bruk av vanlige bankkort.

– Bare i løpet av juni ble det foretatt mer enn 2,7 millioner kontaktløse korttransaksjoner med BankAxept-kort i Norge, og bruken øker med 30% måned for måned, forteller Jes Rasmussen, produktsjef mobil fra BankAxept.

– Nå gleder vi oss til å prøve ut en enda enklere kontaktløs betalingsmetode for kundene våre, sier Anthony Brady i Handelsbanken. Mikrobankkortene vil tilbys Handelsbankens kunder senere i år.

Kontaktløs betaling vokser kraftig
– I en undersøkelse vi har gjort, forteller nesten halvparten av Norges befolkning at de ønsker å ta i bruk kontaktløs betaling. I Norge er nesten alle betalingsterminaler klargjort for å håndtere kontaktløse betalinger og stadig flere butikker og kjeder er i ferd med å aktivere disse, fortsetter Jes Rasmussen fra BankAxept.

– Med den raske utviklingen vi ser innen betalingsområdet er det viktig at vi som bankens samarbeidspartner både støtter globale trender og nasjonale initiativer. Handelsbanken var tidlig ute med å tilby kontaktløs betaling, og vi er stolte av å samarbeide igjen innenfor dette området. Nordmenn har blitt tryggere og mer vant til å betale kontaktløst, noe som bidrar til at markedet åpnes opp for kontaktløs betaling med alt fra wearables, smartklokker og mobiltelefoner. Her skal vi bidra med vår spisskompetanse til å skape en bedre opplevelse for Handelsbankens kunder, sier Børre Midtgard, salgs- og markedsdirektør Card i EVRY.

Kontaktpersoner
Børre Midtgard, Salgs- og Markedsdirektør i Card, Financial Services, EVRY, tlf. +47 913 02 762
Viola Hellström, VP Communications Financial Services, EVRY, tlf. + 46 73 708 1727
Anthony Brady, Kortsjef, Handelsbanken, tlf. +47 996 08 286
Jes Rasmussen, Produktsjef mobil, BankAxept, tlf. + +47 408 05 479
Vegar W. Heir, Chief Commercial Officer, BankAxept, tlf. +47 951 27 697

Om Handelsbanken
Handelsbanken i Norge er en av landets ledende og største banker både i privat- og bedriftsmarkedet. I Norge har Handelsbanken mer enn 250 milliarder kroner i utlån. Banken er representert med 49 bankkontorer og rundt 750 ansatte. I tillegg til tradisjonell bankvirksomhet, tilbyr Handelsbanken tjenester innen livsforsikring, kapitalforvaltning og verdipapirer (rente og valuta, aksjemegling, corporate finance). Handelsbanken i Norge er en del av Svenska Handelsbanken. Konsernet har rundt 12.000 ansatte ved mer enn 800 bankkontorer i mer enn 20 land. Banken ble etablert i 1871. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Banken er notert på Stockholm Børs. www.handelsbanken.no

Om BankAxept
BankAxept er det nasjonale betalingssystemet i Norge, og åtte av ti kortbetalinger i butikk utføres med et BankAxept-kort. BankAxept kan benyttes i både fysisk og digital handel. Betalingen godkjennes i sanntid ved bruk av chip og PIN-kode, med kontaktløs NFC-teknologi, eller på mobiltelfon. Det gjennomføres alltid en sjekk mot brukerens bank for å kontrollere autentiseringen, og at det er dekning på kontoen. Kjøpsbeløpet trekkes så umiddelbart fra kortholders konto. BankAxept har siden oppstarten tidlig på 1990-tallet vært eid og forvaltet av Finans Norge. For å møte utfordringene fra nye aktører og nye betalingsløsninger ble BankAxept AS etablert i april 2014. BankAxept AS skal på forretningsmessig grunnlag forvalte og utvikle betalingsløsninger i nye kanaler. I dette ligger blant annet utvikling av kontaktløs betaling på kort og mobil, nettbetalings-løsninger og straksbetalinger. BankAxept, BankID, Vipps inngår siden 1. juli 2018 i samme selskap og er eid av de norske banker.

Om EVRY
EVRY er et ledende nordisk IT-service og programvareselskap med mer enn 10.000 kunder i både privat og offentlig sektor. Merenn fem millioner mennesker i Norden bruker daglig løsninger levert av EVRY. Gjennom en sterk lokal tilstedeværelse med dypteknisk og forretningsmessig innsikt, er EVRY en drivkraft for kundeinnovasjon og fornyelse. EVRY omsatte for 12,6 milliarderkroner i 2017 og har ca 8 500 ansatte i ni land. Hovedkontoret ligger på Fornebu utenfor Oslo, og aksjene er notert på Oslo Børs’ hovedliste. www.evry.com.