Tieto hjelper et av Europas største energiselskaper med utrullingen av 1,6 millioner smarte strømmålere

20 juni 2018

Etter en europeisk anbudsrunde for implementering av smarte strømmålere, har Wiener Netze, et av Europas største energiselskaper, valgt Siemens som hovedleverandør for prosjektet. Tieto skal bistå med utrullingen av 1,6 millioner strømmålere i Wien og omegn.

Selskapene som inngår i samarbeidet vil levere både teknologi (IT, overføringsteknologi, målere) og tjenester (logistikk, testing, driftsadministrasjon) i forbindelse med utrullingen.

Tietos 10 år lange erfaring på området har vært en av årsakene til at selskapet er valgt til å levere programvaretjenester. Tietos Smart Utility-system gjør at brukerne kan administrere en heldigital arbeidsflyt, fra planlegging til montering av smartmålere med høy automasjonsgrad og sikkerhet, og på den måten oppfylle de høye kvalitetsstandardene som er satt av Wiener Netze og de østerrikske myndighetene.

- Behovet for smartmåling og de lovmessige kravene gir energiselskapene i Østerrike store utfordringer, men også muligheter. Vår største styrke er inngående bransjekunnskap, som er basert på erfaring og evne til å være en komplett tilbyder for effektiv planlegging og fremtidssikre implementeringer, sier Olof Ferenius, leder Energy Industry i Tieto.

- Våre markedsanalyser har vist at Tieto er den mest egnede partneren til dette spennende prosjektet. Tietos lange erfaring og ekspertise innen prosjekter for utrulling av smartmålere i Skandinavia var en avgjørende faktorer for at vi skal kunne implementere dette komplekse og utfordrende prosjektet sammen, forklarer Dr. Heinrich Kirchauer, leder for Application Solutions hos Siemens Østerrike.

Tieto Smart Utility er en modulbasert programvareløsning som er designet for salgs-, distribusjons- og infrastrukturselskaper på energimarkedet. Systemet tar for seg krav knyttet til gjeldende og fremtidig regulering av strømmarkeder.

For mer informasjon kan du ta kontakt med:

Olof Ferenius, leder for Energy Utilities hos Tieto, Tel.: +46 70 661 67 91, e-post: olof.ferenius@tieto.com

Dipl. Ing. Dr. Heinrich Kirchauer, Head of Application Solutions, Siemens AG Austria, Tel: +43 664 8011724444, e-post: heinrich.kirchauer@siemens.com

Om Tieto:

Tieto har som mål å gripe de betydelige mulighetene som oppstår i en stadig mer datadrevet verden, og omdanne disse til varige verdier for mennesker, næringsliv og samfunn. Vi skal bli kundenes førstevalg for virksomhetsfornyelse ved å kombinere våre styrker innen programvare og tjenester med en sterk drivkraft for utvikling av økosystemer og kontinuerlig innovasjon med partnere. www.tieto.no