EVRY får konsesjon til å drifte et gjeldsregister

22 juni 2018

EVRY har fått konsesjon fra Barne- og likestillingsdepartementet til å drive informasjonsregister for innsamling og distribusjon av gjeldsinformasjon fra kredittkort og andre former for usikret forbruksgjeld.

EVRY har i denne forbindelse etablert et heleiet selskap Gjeldsregisteret AS. Hensikten er å forebygge gjeldsproblemer i private husholdninger ved å bidra til å gi banker og andre kredittytere mulighet til å sjekke hvor mye kreditt og forbruksgjeld en lånesøker allerede har. Dette kan gi bedre beslutninger for finansforetakene samtidig som lånesøkere kan forvente bedre råd fra långivere om hvilken lånekapasitet deres økonomi tåler.

«EVRY har bred kompetanse og erfaring for håndtering av offentlige registre med sensitive data. Gjeldsregisteret er en naturlig videreutvikling hvor vi kan levere informasjon i sanntid basert på velfungerende infrastruktur og eksisterende markedskanaler. EVRY skal levere tjenester med høy kvalitet hvor både sikkerhet og personvern står sentralt», sier konsernsjef Björn Ivroth i EVRY.

Web og integrert med fagsystem

Gjeldsinformasjonsloven regulerer hvem som får benytte tjenestene. Det er i hovedsak banker og finansinstitusjoner, Husbanken, Statens pensjonskasse, kommuner (førstegangslån), Norges Bank, Finanstilsynet og Statistisk sentralbyrå. I tillegg kan kredittopplysningsforetak bruke informasjonen som del av sin kredittscore.

Gjeldsregisteret AS vil levere sine informasjonstjenester via web og integrert i kundenes fagsystemer. Dette sikrer at de som har konsesjon til å motta data får informasjonen oppdatert i sanntid basert på moderne hendelsesbasert ajourhold og sikrer på denne måten et best mulig beslutningsgrunnlag tilrettelagt på en kostnadseffektiv måte.

Gjeldsregisteret AS legger stor vekt på informasjonssikkerhet og personvern, noe som også er i tråd med konsesjonen og ny personvernforordning (GDPR). Innsynsløsning for publikum blir etablert, og gjenpartsbrev eller varsel vil også bli sendt ved utlevering av gjeldsopplysninger.

Det finnes mer enn 200 finansforetak som skal avgi gjeldsinformasjon til Gjeldsregisteret AS. I følge Finanstilsynet har nordmenn forbrukslån for om lag 106 milliarder kroner ved utgangen av 2017.

Geir Remman
VP Corporate Communications
geir.remman@evry.com

Om EVRY
EVRY er et ledende nordisk IT-tjeneste og programvareselskap med mer enn 10 000 kunder i privat og offentlig sektor. Over fem millioner mennesker i Norden bruker daglig løsninger levert av EVRY. Gjennom en sterk lokal tilstedeværelse med dyp teknologisk og forretningsmessig innsikt er EVRY en pådriver i kundenes innovasjon og fornyelse. EVRY hadde i 2017 en omsetning på NOK 12,6 milliarder og 8 500 ansatte i 9 land. Hovedkontoret ligger på Fornebu utenfor Oslo og selskapets aksjer er notert på Oslo Børs. www.evry.com.