Fortsatt vekst i omsetning og lønnsomhet

06 februar 2018

(Fornebu, 6. februar 2018) EVRY er fornøyd med å kunngjøre organisk omsetningsvekst på 3,7 % og en justert EBITA-margin på 14,5 % for fjerde kvartal 2017. De samlede driftsinntektene endte på 12 596 millioner kroner for 2017 under ett, med en justert EBITA-margin på 12,5 % sammenlignet med 10,8 % i 2016. Det foreslås et utbytte på 1,25 kroner per aksje.

EVRYs samlede driftsinntekter for fjerde kvartal 2017 utgjorde 3 413 millioner kroner. Etter justering for valutaeffekter og oppkjøp og avhendelser, tilsvarer dette en organisk omsetningsvekst på 3,7 %, sammenlignet med 0,3 % i fjerde kvartal 2016. EVRYs justerte EBITA-margin for fjerde kvartal 2017 var 14,5 %, sammenlignet med 12,5 % i fjerde kvartal 2016.

– Vi gleder oss over å kunngjøre både solid omsetningsvekst og høyere marginer i fjerde kvartal 2017 i forhold til samme kvartal i 2016. Vi skapte store inntekter i 2017, noe som bekrefter at endringsreisen vi er i gang med hos EVRY har en svært positiv effekt, sier konsernsjef Björn Ivroth i EVRY.

EVRY rapporterer samlede driftsinntekter for 2017 på 12 596 millioner kroner, sammenlignet med 12 246 millioner kroner i 2016. Dette utgjør en organisk inntektsvekst på 2,4 % på årsbasis. Konsernets EBITA økte fra 1 322 millioner kroner i 2016 til 1 569 millioner kroner i 2017, som representerer en EBITA-forbedring på 18,7 %.

Banebrytende teknologi driver etterspørselen
I 2017 opplevde EVRY større etterspørsel etter applikasjonsutvikling og digitaliseringstjenester. Konsernet etablerte et nytt senter som spesialiserer seg i utviklingen av kognitive tjenester og automatiseringsløsninger, for å sikre høykvalitetsleveranser i forhold til banebrytende teknologi.

- Digitalisering er øverst på dagsorden hos både ledere og styremedlemmer i de fleste bransjer. Vi ser også at nye forskrifter og større fokus på etterlevelse skaper nye forretningsmuligheter. I 2018 skal vi styrke både vårt tjenestetilbud og fokus på små og mellomstore bedrifter for å sikre gode, skalerbare løsninger for denne delen av nordisk næringsliv, sier Björn Ivroth.

Økonomiske nøkkeltall for fjerde kvartal 2017

• Samlede driftsinntekter utgjorde 3 413 millioner kroner i fjerde kvartal 2017, sammenlignet med 3 238 millioner kroner i fjerde kvartal 2016. Etter justering for valutaeffekter og oppkjøp og avhendelser, representerer dette organisk vekst på 3,7 % (0,3 % i fjerde kvartal 2016).
  • Justert EBITA økte med 22,8 % til 495 millioner kroner i fjerde kvartal 2017 (403 millioner kroner i fjerde kvartal 2016), som utgjør en EBITA-margin på 14,5 % (12,5 % i fjerde kvartal 2016).
  • Kontantkonvertering de siste 12 måneder (LTM) per 31. desember 2017 endte på 91,6 %, som er en nedgang på 16,4 prosentpoeng fra LTM-kontantkonvertering per 31. desember 2016.
  • En sterk ordrereserve på 18,0 milliarder kroner var på plass per 31. desember 2017
  • Det foreslås et utbytte på 1,25 kroner per aksje for 2017

Investorhenvendelser:
Frank Stangnes, Head of Group Treasury and Investor Relations, tlf. +47 47453275

For mediehenvendelser:
Unni Strømstad, Konserndirektør kommunikasjon og markedsføring, tlf.: + 47 97753453

Om EVRY
EVRY er Skandinavias ledende leverandør av IT-tjenester med lokal tilstedeværelse i over 50 byer og tettsteder. EVRY satser på utvalgte bransjer som offentlig sektor, bank og finans, forsikring, helse, energibransjen, olje og gass, produksjonsbedrifter, handel og logistikk, teknologi og kommunikasjon og servicebedrifter. Ved hjelp av bransjekunnskap og teknologisk innsikt skaper EVRY digitale fortrinn til fordel for sine kunder og bidrar til utviklingen av fremtidens informasjonssamfunn. EVRY har ca. 9 000 ansatte og en årlig omsetning på ca. 12.5 milliarder kroner.