EVRY har startet produksjon av Azure Stack på norsk jord

10 november 2017

EVRY har som en av de første selskapene i verden produksjonsklar Microsofts nye private skyplattform, Azure Stack. EVRY kan med dette tilby kundene alle fordelene med en hybrid skytjeneste, samtidig som data lagres på norsk jord.

Microsoft har i mange år vært en av EVRYs viktigste strategiske partnere. Sammen med 10 andre selskaper i verden har EVRY de siste to årene vært toneangivende i utviklingen av Azure Stack. Gjennom arbeidet har EVRY bygd unik kompetanse og leveransekapasitet, noe som kunder i det nordiske markedet nå får tilgang til. Utviklingsmiljøet i Microsoft har samtidig jobbet sammen med EVRY, for at Azure Stack skal fungere optimalt i EVRYs driftsmiljøer.

«Microsoft har lansert en ny generasjon skytjenester som vil styrke kunders konkurransekraft, innovasjon og evne til raskere time-to-market for nye tjenester. EVRY står nå parat til å hjelpe våre nordiske kunder med sømløs hybrid integrasjon mellom Azure og Azure Stack slik at man får global skalerbarhet, samtidig som datakraft og dataene lagres lokalt», sier konserndirektør Per Hove i EVRY Digital Platform Services.

Komplett skytilbud

Microsoft Azure Stack er et komplett skytilbud bygget på samme teknologi som Azure, og gir en rekke av de samme mulighetene. Siden grensesnittene er de samme mot tjenesten får man en enhetlig administrasjon på tvers av hybride løsninger. Dette gjør at EVRY kan levere den samme kjente funksjonaliteten sammen med egne tjenester, som kundeservice, applikasjonsforvaltning, overvåkningstjenester, backup, gjenopprettingstjenester og sikkerhet. Maskinvare og plattform som administreres og vedlikeholdes ved EVRYs datasentre i Norge og Sverige.

«Vi stolte over å kunne lansere Azure Stack fra norsk jord. Vi ser på Azure Stack som et veldig godt supplement til våre andre skyløsninger og kan i tillegg tilby våre kunder mange funksjoner og plattformtjenester fra Microsoft», sier Per Hove.

Med Azure Stack får man en standardisert skyløsning med dataene i det samme landet man opererer. Man får bedre kontroll på hvem som administrerer dataene, økt ytelse, betaling for faktisk bruk, og enkel opp- og nedskalering. At Azure Stack er under konstant utvikling med automatisk tilgang til ny funksjonalitet, og at man ikke har behov for noen investeringer, er også viktige fordeler.

Geir Remman
VP Corporate Communications
geir.remman@evry.com

Om EVRY

EVRY er et ledende nordisk IT-tjeneste og programvareselskap med mer enn 10 000 kunder i privat og offentlig sektor. Over fem millioner mennesker i Norden bruker daglig løsninger levert av EVRY. Gjennom en sterk lokal tilstedeværelse med dyp teknologisk og forretningsmessig innsikt er EVRY en pådriver i kundenes innovasjon og fornyelse. EVRY hadde i 2016 en omsetning på NOK 12,2 milliarder og 8 500 ansatte i 9 land. Hovedkontoret ligger på Fornebu utenfor Oslo og selskapets aksjer er notert på Oslo Børs. www.evry.com.