Fjerde kvartal på rad med positiv organisk vekst og sterk margin

18 august 2017

EVRY rapporterer i andre kvartal 2017 en samlet omsetning på NOK 3,089 millioner sammenlignet med NOK 3,108 millioner i andre kvartal i 2016. Justert for valuta, var organisk vekst 0,4% i andre kvartal 2017 (3,4% i første halvår 2017).

Normalisert EBITDA var NOK 384 millioner i andre kvartal 2017 mot NOK 388 millioner i andre kvartal 2016. Normalisert EBITDA margin var 12,4% i andre kvartal 2017 sammenlignet med 12,5% i andre kvartal 2016.

«Vi er fornøyd med å annonsere vårt fjerde påfølgende kvartal med organisk vekst og forbedret EBITA. Vi har styrket vår posisjon på flere strategiske områder og dessuten vunnet viktige kontrakter med kunder i Sverige. Samtidig fortsetter vi å styrke lønnsomheten i kvartalet blant annet gjennom økt effektivitet i våre leveranser og fokus på hva som skaper kundeverdi», sier konsernsjef Björn Ivroth i EVRY.

Normalisert EBITA var NOK 321 millioner i andre kvartal 2017 mot NOK 318 millioner i andre kvartal 2016. Normalisert EBITA margin var 10,4% i andre kvartal 2017 sammenlignet med 10,2% i andre kvartal 2016. Det var en økning i EBITA, til tross for negativ effekt fra betydelig færre arbeidsdager i andre kvartal 2017.

EVRY fortsetter å implementere strategiske tiltak for å styrke marginen, herunder fokus på Cloud og Cognitive Services, Strategic Design Lab og infrastrukturtjenester. Tjenesteområdene Digital og Application fortsetter å vokse og støttes av en rekke nye kontrakter innen segmentene EVRY Financial Services, EVRY Norge og EVRY Sverige. EVRY har en sterk ordrereserve på NOK 18,5 milliarder kroner per 30. juni 2017

I løpet av andre kvartal 2017 gjennomførte EVRY børsnoteringen med å hente NOK 3.165 millioner i ny egenkapital, samtidig som refinansieringen ble gjennomført.

EVRY opprettholder målsettingen for 2017 for organisk vekst, EBITA og cash conversion.

«EVRY har en unik forretningsmodell med fokus på digitale tjenester, vertikalisering og globale partnerskap. På denne måten styrkes EVRYs konkurranseevne og gir grunnlag for fortsatt lønnsom vekst. De strategiske partnerskapene gir EVRY tilgang til markedsledende teknologiløsninger, og gjør det mulig å tilby konkurransedyktige skytjenester til små, mellomstore og store organisasjoner. Vi fortsetter å styrke vår ordreinngang innen nye kognitive tjenester, og det er oppmuntrende å se at vi tiltrekker oss de beste talentene for å drive denne innovasjonen», sier Ivroth.

En fullstendig kvartalsrapport kan lastes ned her:

Geir Remman
VP Communications, EVRY Operations
geir.remman@evry.com

Om EVRY

EVRY er et ledende nordisk IT-tjeneste og programvareselskap med mer enn 10 000 kunder i privat og offentlig sektor. Over fem millioner mennesker i Norden bruker daglig løsninger levert av EVRY. Gjennom en sterk lokal tilstedeværelse med dyp teknologisk og forretningsmessig innsikt er EVRY en pådriver i kundenes innovasjon og fornyelse. EVRY hadde i 2016 en omsetning på NOK 12,2 milliarder og om lag   8 500 ansatte i 9 land. Hovedkontoret ligger på Fornebu utenfor Oslo og selskapets aksjer er notert på hovedlisten på Oslo Børs.