Sparebanken Sør lanserer mobil kortbetaling til bruk i hele verden

11 oktober 2016

(Oslo, 11. oktober, 2016) Sparebanken Sør samarbeider med EVRY om et prosjekt som gjør bankens kunder i stand til å betale med sine smarttelefoner. Dette er en viktig forberedelse for å møte den forventede veksten innen mobile betalinger.

Den nye mobile kortbetalingstjenesten baserer seg på teknologien NFC (Near-Field Communication) og EVRYs mobile betalingsplattform. Den fungerer ved at Sparebanken Sørs kunder får virtuelle betalingskort i sine mobiltelefoner, og kan betale med mobiltelefonen på samme måte som de i dag gjør med kontaktløse bankkort.

EVRY jobber med en rekke internasjonale teknologiselskaper og finansaktører som VISA og Mastercard for å tilby standardiserte, brukervennlige og sikre betalingsløsninger, for bruk både i Norge og i utlandet. EVRYs plattform for mobil betaling dekker hele verdikjeden for Sparebanken Sør, fra brukeropplevelsen i den mobile lommeboken til nasjonale og globale teknologier som støtter eksisterende og nye mobile betalingsmåter.

– Vi ønsker sammen med våre kunder å være forberedt på den store endringen som det nye betalingslandskapet bringer. I land som England ser vi allerede en stor økning i kontaktløse betalinger. I London kan du betale kontaktløst med mobiltelefon i alt fra kaffebarer og puber til offentlig transport. Dette vil bidra til å forenkle hverdagen for våre kunder. Kundene våre forventer at betaling skal være enkelt og samtidig sikkert, noe den nye tjenesten ivaretar, sier administrerende direktør Geir Bergskaug i Sparebanken Sør.

– Sparebanken Sør har som strategi å være en attraktiv tilbyder av moderne betalingsløsninger, og kan være stolte over å være blant de første i Norden med mobil kortbetaling basert på etablerte internasjonale standarder. Prosjektet vi nå ferdigstiller gir et brukervennlig tilbud til dagens Android-brukere og gjør at banken raskt kan komme på banen når fremtidige mobile korttjenester lanseres i Norge, som for eksempel Mobil BAX, sier Wiljar Nesse, konserndirektør for Financial Services.

– EVRY ligger i front på mobilbetaling og kan med vår unike kompetanse og posisjon påvirke teknologiutviklingen i markedet, sammen med våre kunder. Med den raske utviklingen vi ser innen mobil betaling er det viktig at vi som bankens samarbeidspartner både støtter globale trender og nasjonale initiativer som gir kostnadseffektivitet og en bedre kundeopplevelse, som er tilfellet med Sparebanken Sør, legger Nesse til.

Kontaktpersoner:
Viola Hellström, VP Communications, Financial Services, EVRY, tlf. + 46 73 708 17 27
Lars Pedersen, Leder Kort og betaling, Sparebanken Sør, tlf. +47 480 30 647

Om Sparebanken Sør
Sparebanken Sør er landets femte største norskeide sparebank med hovedkontor i Kristiansand. Banken har 440 ansatte fordelt på 33 kontorer  i Vest-Agder, Aust-Agder og Telemark. Sparebanken Sør har en forvaltningskapital på 105 milliarder kroner.

Om EVRY

EVRY er et av Nordens ledende IT-konsern med sterk lokal og regional tilstedeværelse i 50 nordiske byer. Gjennom innsikt, løsninger og teknologi bidrar EVRY til å utvikle fremtidens informasjonssamfunn, og på denne måten skaper selskapet daglig verdier til det beste for kundenes virksomhet og samfunnet. EVRY kombinerer høy bransje- og teknologikompetanse med lokale leveransemodeller og internasjonal slagkraft. EVRY har om lag 9 000 ansatte, og selskapet jobber målrettet for å bevise at nordiske kunder betjenes best av de som kjenner nordiske virksomheter fra innsiden. EVRY har en årlig omsetning på nærmere 13 milliarder kroner.