Posten og EVRY har inngått langsiktig avtale om IT infrastruktur

13 oktober 2016

Posten Norge har valgt EVRY som leverandør av IT infrastruktur, herunder dedikerte skytjenester på norsk jord. Avtalen løper til 2025 og omfatter en løsning basert på EVRYs nye driftsplattform for storkundesegmentet.

Avtalen inkluderer leveranse av en innovativ infrastruktur der EVRY optimaliserer verdensledende teknologier for norske forhold. Konseptet gir høy grad av fleksibilitet, sikkerhet og skalering, både hva gjelder teknologi og kostnader.

EVRY ble valgt etter en anbudskonkurranse i henhold til Lov om offentlige anskaffelser. Det var totalt åtte leverandører som ble invitert til å delta i konkurransen etter at en prekvalifiseringsprosess var gjennomført.

- Avtalen med EVRY gir oss en fremtidsrettet og fleksibel IT-infrastruktur med betydelige kostnadsbesparelser. Det er viktig for at vi fortsatt skal kunne tilby fleksible tjenester til konkurransedyktige priser, sier Tone Wille, konsernsjef i Posten.

Den valgte løsningen er basert på skyteknologi fra IBM og kombinerer skalerbar, skybasert kapasitet med trygg datalagring på EVRYs datasenter i Norge. Dette konseptet er helt unikt, og gir bedrifter økt konkurransekraft, fleksibilitet og mulighet til å akselerere den digitale transformasjonen uten at det går på sikkerheten løs.

- Vi er glade for at Posten Norge har valgt et langsiktig samarbeid med oss. Posten har en sterk posisjon i det nordiske samfunnet med solide tjenester kombinert med fornyelse og innovative tjenester. Med denne avtalen ligger veien åpen for å realisere enda flere digitale muligheter i Posten Norge, sier Kolbjørn Haarr, konserndirektør i EVRY Norge.

EVRY har vært gjennom en stor transformasjon det siste året. Selskapet har fått et tydeligere fokus hva gjelder både forretningsmodell, teknologi og kompetanse, herunder prioriterte investeringsområder. Dette inkluderer forsterket satsning på storkundesegmentet.

- Som Norges største IT-selskap er storkundesegmentet viktig for oss. Vi har gjort mange grep det siste året for å bli «valgbare» for Norges største og mest krevende selskaper. Det siste året har vi vunnet en rekke kontrakter i konkurranse med globale aktører, og vi mener avtalen med Posten bekrefter at vi er på rett vei, sier Haarr.

Anne Vandbakk
Kommunikasjonsdirektør EVRY Norge

+47 95206545
anne.vandbakk@evry.com

Om EVRY

EVRY er Skandinavias ledende leverandør av IT-tjenester med lokal tilstedeværelse i over 50 byer og tettsteder. EVRY satser på utvalgte bransjer som offentlig sektor, bank og finans, forsikring, helse, energibransjen, olje og gass, produksjonsbedrifter, handel og logistikk, teknologi og kommunikasjon og servicebedrifter. Ved hjelp av bransjekunnskap og teknologisk innsikt skaper EVRY digitale fortrinn til fordel for sine kunder og bidrar til utviklingen av fremtidens informasjonssamfunn. EVRY har ca. 9 000 ansatte og en årlig omsetning på ca. 12.5 milliarder kroner.