Mange kjemper om å bli Norges smarteste sikkerhetsekspert

02 september 2016

Det ligger an til et skikkelig rotterace om hvem som skal bli kåret til Norges beste sikkerhetsekspert. Hele 1.400 personer har meldt seg på konkurransen og det er stor prestisje knyttet til å bli kåret som «Master of Cyber Security».

«Sikkerhetstruslene blir flere og mer komplekse samtidig som digitaliseringen av Norge går med rekordfart. Sikkerhetskompetansen må styrkes både på ekspertnivå og blant ledere. Tittelen "Master of Cyber Security" henger høyt. Vinneren må dokumentere at han eller hun har dybdekunnskaper om mange tema, samtidig som vedkommende må forstå morgendagens sikkerhetsutfordringer», sier sikkerhetsdirektør Tore Orderløkken i EVRY.

Høyt nivå

Det er ikke bare interessen som er stor – kunnskapsnivået er også imponerende. Gjennsomsnittscore for alle deltagerne så langt er 88%. Det er 20 personer som har 100% riktige svar etter første runde.

«Vi er positivt overrasket over responsen og resultatene er meget bra så langt. Dette viser at konkurransen blir tatt seriøst, og det er god sikkerhetskompetanse der ute blant de som svarer. Nå drar vi i gang runde to og vanskelighetsgraden øker», forteller Suhail Mushtaq, koordinator for HackCon. Han forteller at denne runden vil fokusere på sårbarhetstesting, databaser, skymiljø, kryptering, WI-Fi og web-miljø.

Konkurransen er åpen for alle via internett og alle som vil kan melde seg på frem til 15. februar 2017. Da skal Norges «Master of Cyber Security» kåres på sikkerhetskonferansen HackCon. Her er linken til quizen: https://quizwiz.no/q/1679

For å gå av med seieren gjelder det å svare riktig på 250 dagsaktuelle spørsmål fordelt på fem quizrunder. Deltagerne blir testet om tema som MITM-angrep, usikrede dimper, kryptovirus, «ransomware», «endpoint security» eller «Black Swan».

Det er arrangørene av HackCon i samarbeid med EVRY som gjennomfører konkurransen.

Suhail Mushtaq, koordinator for HackCon, post@hakcon.org
Geir Remman, kommunikasjonsdirektør EVRY, +47 97055017

Om EVRY

EVRY er ett av de ledende IT-tjeneste- og programvareselskap i Norden, med mer enn 10 000 kunder i privat og offentlig sektor. Over fem millioner mennesker i Norden bruker daglig løsninger levert av EVRY. Gjennom en sterk lokal tilstedeværelse med dyp teknologisk og forretningsmessig innsikt er EVRY en pådriver i kundenes innovasjon og fornyelse. EVRY hadde i 2017 en omsetning på NOK 12,6 milliarder og 8 800 ansatte i ni land. Hovedkontoret ligger på Fornebu utenfor Oslo, og selskapet er notert på Oslo Børs. www.evry.com