EVRY lanserer skytjenester med global rekkevidde fra Norge

21 september 2016

EVRY lanserer nå nye innovative cloud løsninger med global kapasitet og trygg lagring av data i Norge, basert på IBM Softlayer. Dette konseptet er helt unikt, og gir bedrifter økt konkurransekraft, fleksibilitet og mulighet til å akselerere den digitale transformasjonen uten at det går på sikkerheten løs.

Det er snart ett år siden EVRY og IBM inngikk et strategisk partnerskap. EVRY akselererer den pågående moderniseringen av sine infrastrukturtjenester, og investerer betydelig i både teknologi og kompetanse for å gi kundene de beste og markedsledende cloud løsningene.

Denne uken er det offisiell åpning av Softlayer i regi av IBM med næringsminister Jan Tore Sanner, SVP Robert LeBlanc i IBM, og CEO Björn Ivroth i EVRY som key note speaker.

Som del av denne transformasjonen investerer EVRY mer enn NOK 500 millioner for å utvikle Nordens beste skybaserte infrastrukturløsninger. For første gang vil EVRYs kunder få tilgang til hybride nettskyløsninger som er bygget på IBMs Softlayer-plattform. Denne er nå installert i EVRYs datasenter på Fet utenfor Oslo. I tillegg vil kundene få en fleksibel infrastruktur og større proaktivitet i deres digitaliseringsarbeid.

«EVRYs ambisjon er å bli markedsledende i Norden, og en markedsledende infrastrukturløsning er helt grunnleggende for å nå dette målet. Vi valgte IBM som global tjenesteleverandør og deres leveransemodell for vår basis infrastrukturvirksomhet. For kundene betyr det raskere time-to-market for nye skybaserte tjenester og ledende infrastrukturplattformer. Dette strategiske grepet gjør at EVRY blir en mer kundefokusert organisasjon som først og fremst leverer verdiøkende tjenester og løsninger som bygger på ledende teknologi», sier konsernsjef Björn Ivroth i EVRY.

«Vårt partnerskap viser hvordan IBMs ekspertise, teknologi og tjenester kan hjelpe EVRY med å tilpasse seg nye markedsforhold og muligheter. Samtidig får EVRY en fleksibel og skalerbar infrastruktur som støtter den løpende driften, sier Martin Jetter, senior vice president i IBM Global Technology Services.

Public og Private cloud løsninger

Kundene kan velge mellom public cloud og private cloud tjenester i IBM Softlayer. For kunder med høye krav til sikkerhet og trygg lagring av data i Norge, har EVRY tilrettelagt en unik private cloud tjeneste som gir kundene større bredde og fleksibilitet enn offentlige skytjenester.

Gjennom EVRYs Cloud Management Platform får kundene fleksibilitet til å bygge egne private clouds som sikrer optimal utnyttelse av fordelene som ligger i skytjenester. Transformasjon av kunder til dette nye konseptet pågår for fullt.

EVRY skal levere skytjenester til Telenor i Norden

De nye avtalene mellom Telenor og EVRY inkluderer dedikerte skytjenester, infrastruktur- og datasentertjenester for å støtte Telenors digitale transformasjon. Ifølge avtalen skal EVRY levere en innovativ infrastruktur med dedikerte skytjenester som kan kombineres med globale, offentlige skytjenester. Dette konseptet gir stor grad av fleksibilitet, høy grad av sikkerhet og skalering, både med hensyn til teknologi og kostnader.

EVRY har levert IT tjenester til Telenors norske organisasjon i mange år. I den nye avtalen er omfanget utvidet og inkluderer også Telenor i Sverige, i tillegg til Telenors selskaper i Norge.

EVRYs datasentre er i verdensklasse når det gjelder sikkerhet og miljøvennlighet. Datasentrene bruker bare halvparten så mye energi som tradisjonelle datasentre. Dette er takket være bruken av helt ny og innovativt luftkjølingssystem sammen med moderne, virtualiserte og energieffektive servere.

Geir Remman
VP Communications, EVRY Operations

geir.remman@evry.com

Om EVRY