EVRY er valgt til å levere IT-infrastruktur og skytjenester til Telenor i Norden

19 september 2016

De nye avtalene mellom Telenor og EVRY inkluderer dedikerte skytjenester, infrastruktur- og datasentertjenester for å støtte Telenors digitale transformasjon.

EVRY har levert IT tjenester til Telenors norske organisasjon i mange år. I den nye avtalen er omfanget utvidet og inkluderer også Telenor i Sverige, i tillegg til Telenors selskaper i Norge.

Ifølge avtalen skal EVRY levere en innovativ infrastruktur med dedikerte skytjenester som kan kombineres med globale, offentlige skytjenester. Dette konseptet gir stor grad av fleksibilitet, høy grad av sikkerhet og skalering, både med hensyn til teknologi og kostnader. Tjenestene skal leveres fra EVRYs nyetablerte datasenter i Norge, og vil benytte ledende teknologi innenfor skytjenester.

«Standardisering av tjenester på tvers av regionen gir oss økt effektivitet og skalering, og skybasert teknologi utgjør fundamentet i vår pågående transformasjon mot å bli en fullverdig digital tjenestetilbyder. Gjennom initiativ som dette, gjør vi det mulig å justere raskt for våre kunders endrede behov på en effektiv måte,» sier Ruza Sabanovic, teknologidirektør i Telenor Group.

EVRYs datasentre er i verdensklasse når det gjelder sikkerhet og miljøvennlighet. Datasentrene bruker bare halvparten så mye energi som tradisjonelle datasentre. Dette er takket være bruken av helt ny og innovativt luftkjølingssystem sammen med moderne, virtualiserte og energieffektive servere.

EVRY leverer komplette IT-løsninger basert på verdensledende teknologi til et stort antall ledende selskaper og organisasjoner i Norden.

«Vi er veldig stolte over å ha blitt valgt av Telenor, noe som beviser at vi kan tilby høykvalitets infrastruktur og skytjenester også til storbedriftsmarkedet. Telenor er et selskap som virkelig har evnen til å ta i bruk ny teknologi som kundene får nytte av, og den nye avtalen vil gjøre det mulig for Telenor å tilby kundene sine enda bedre løsninger internasjonalt. Dette er et godt eksempel på hvordan vi skaper digitale fortrinn for våre kunder» sier Björn Ivroth, konsernsjef hos EVRY.

Avtalen omfatter leveranse av dynamisk infrastruktur som en tjeneste (IAAS) og moderne lagringsløsninger. Leveransene inneholder støtte og styringsverktøy for en administrativ skytjeneste plattform (CMP). For å oppsummere, vil EVRY levere en fremtidsrettet skytjeneste til Telenors forretningsområder for å støtte gruppens behov for en sikker, stabil og fleksibel plattform for sine virksomhetskritiske forretningssystemer.

Björn Ivroth, konsernsjef EVRY, +47 23145000
Geir Remman, kommunikasjonsdirektør EVRY, +47 97055017

Om EVRY

EVRY er et av Nordens ledende IT-konsern med sterk lokal og regional tilstedeværelse i 50 nordiske byer. Gjennom innsikt, løsninger og teknologi bidrar EVRY til å utvikle fremtidens informasjonssamfunn, og på denne måten skaper selskapet daglig verdier til det beste for kundenes virksomhet og samfunnet. EVRY kombinerer høy bransje- og teknologikompetanse med lokale leveransemodeller og internasjonal slagkraft. EVRY har om lag 10 000 ansatte, og har en årlig omsetning på nærmere 13 milliarder kroner.