Nå starter jakten på Norges smarteste sikkerhetsekspert

08 juni 2016

(Oslo, 9. juni 2016) Bli med på den mest spennende konkurransen i IT bransjen noensinne: hvem kan mest om sikkerhet? Konkurransen er åpen for alle via internett, og for å gå av med seieren gjelder det å svare riktig på 400 dagsaktuelle spørsmål fordelt på fem ulike temaer innen sikkerhet.

Hvor mye vet du om MITM-angrep, usikrede dimper, kryptovirus, «ransomware», «endpoint security» eller «Black Swan»? Dette er bare noen av de problemstillingene man må kunne svare på for å være med å kjempe om tittelen "Master of Cyber Security"

Her er linken til quizen: https://www.hackcon.org/mcs/master-of-cyber-security

Konkurransen starter 9. juni 2016, og vinneren skal kåres på sikkerhetskonferansen HackCon 15. februar 2017. Alle hjelpemidler er tilgjengelig. Det er arrangørene av HackCon i samarbeid med EVRY som gjennomfører konkurransen.

«Å bli kåret til Norges beste sikkerhetsekspert er en tittel som henger høyt. Vinneren må dokumentere at han eller hun har dybdekunnskaper om viktige utfordringer innen cyber/informasjonssikkerhet som preger samfunnet i dag, samtidig som vedkommende har inngående kunnskaper om morgendagens sikkerhetsutfordringer», sier koordinator for HackCon Suhail Mushtaq som også har det faglige ansvaret for spørsmålene.

Dersom flere deltagere oppnår samme poengsum blir det en duell på HackCon for å kåre vinneren. I tillegg til å kåre Norges beste sikkerhetsekspert vil alle deltagere som har 90% måloppnåelse eller mer få et diplom.

«Vi ønsker å gi en anerkjennelse til alle som presterer på et høyt nivå. Vi oppfordrer så mange som mulig til å teste sine kunnskaper. Dette blir en åpen konkurranse mellom sikkerhetsinteresserte i private og offentlige virksomheter, så vel som studenter og lærere», sier Mushtaq.

«Digitaliseringen av Norge går med rekordfart. Samtidig ser vi at sikkerhetstruslene øker. Angrepene blir flere og teknologisk sett mer sofistikerte. Vi ønsker å bidra til økt bevissthet om sikkerhet, og styrke sikkerhetskompetansen i samfunnet», sier sikkerhetsdirektør Tore Orderløkken i EVRY.

«Sikkerhetsutfordringene endres kontinuerlig og dette er et fagfelt hvor det er viktig å holde seg fortløpende oppdatert. Vi vet at det finnes mange dyktige sikkerhetseksperter i Norge og her har man en unik mulighet til å teste kunnskapene sine», sier Orderløkken.

Konkurransen deles i fem faglige deler og alle delene må besvares for å være med i konkurransen om «Norges smarteste». De fem områdene er:

1. Generell sikkerhet – tester allmennkunnskapene og samfunnsperspektivet
  2. Informasjonssikkerhet - sikkerhet på teknisk nivå
  3. Personellsikkerhet - sikkerhet på det menneskelig nivå
  4. Fysisk sikkerhet - sikkerhet på det fysiske nivået
  5. Administrativ sikkerhet – sikkerhet på det strategisk nivå (styring, standarder, jus etc)

Totalt må man besvare 400 spørsmål. Kandidatene må velge mellom flere svaralternativer. Dette er kunnskapsbaserte spørsmål som skal avdekke om kandidaten har høy faglig kompetanse på sentrale områder, evner å holde seg faglig ajour med dagsaktuelle sikkerhetsspørsmål og kan sette sikkerhet inn i en større sammenheng hvor man forstår risikobildet og mulige konsekvenser av sikkerhetsbrister, samt hvilke tiltak som har best mulig effekt på konkrete sikkerhetstrusler.

For mer informasjon følg oss i sosiale medier.

Geir Remman
VP Communications, EVRY Operations

geir.remman@evry.com

Om EVRY