Tietoevryn kolmivuotinen vastuullisuussuunnitelma saatu päätökseen: tulokset ovat hyvä perusta uusille tavoitteille

Tietoevryn vastuullisuusraportti 2023 on julkaistu tänään osana yrityksen vuosikertomusta.

29 helmikuuta 2024

Englanninkielinen raportti, joka on laadittu GRI-standardien mukaisesti, peilaa yhtiön kehitystä vastuullisuusohjelmassa 2023 ja siihen liittyviä tavoitteita alueilla: teot ympäristön hyväksi, eettisyys ja innostava työpaikka. Raportti myös kokoaa yhteen Tietoevryn vastuullisuusohjelman 2023

"Osa vastuullisuusohjelmamme saavutuksista on erityisen merkittäviä. Olemme onnistuneet vähentämään ympäristöjalanjälkeämme ja ylittämään osan tavoitteistamme ilmastotoimissa. Olemme edistyneet ihmisoikeuksien alueella systemaattisella lähestymistavalla. Viime vuosien aikana tehty työ kiihdyttää tavoitteenasetantaa uuteen vastuullisuusohjelmaamme”, toteaa Ida Bohman Steenberg, Tietoevryn vastuullisuusjohtaja.

Edistystä päästöjen vähentämisessä, kiertotaloudessa ja sosiaalisessa vastuullisuudessa

Yksi Tietoevryn vastuullisuustyön kohokohdista vuosina 2021–2023 oli saavuttaa 84 prosentin oman toiminnan kasvihuonekaasupäästöjen vähennys. Vähennys saavutettiin lisäämällä uusiutuvan energian käyttöä datakeskuksissa ja toimistoissa maailmanlaajuisesti (99 prosenttia). Lisäksi datakeskusten ja toimistotilojen optimointi sekä energiatehokkuuden parantaminen ovat osaltaan vaikuttaneet vähennystavoitteen saavuttamiseen. Tietoevryn uudet toimistot (Arenastaden Ruotsissa ja Organica Tšekissä) on suunniteltu erityisesti ympäristönäkökulmat huomioon ottaen. Merkittävä edistysaskel työssä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi oli yhtiön sitoutuminen Science Based Targets -aloitteeseen vuonna 2022.

Tietoevryn kiertotaloustavoitteena oli saavuttaa 100 prosentin uudelleenkäyttö- ja kierrätysaste henkilökohtaisessa käytössä olevissa laitteissa, kuten matkapuhelimissa ja kannettavissa tietokoneissa. Tietoevryn työntekijöiden käytössä olevien laitteiden uudelleenkäyttö- ja kierrätysaste kasvoi 93 %:iin (2021:70 %), sekä 98 %:iin (2021:86 %) asiakkaillemme toimitettujen laitteiden osalta. Vaikka kehitys alueella on ollut hyvää, on ilmastotoimia tarpeen vauhdittaa jatkossa.

Tietoevry asetti tavoitteeksi kasvattaa naisten osuutta henkilöstössä 40 prosenttiin vuoteen 2026 mennessä, sekä 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Naistyövoiman saatavuudessa sekä teknologia-alan houkuttelevuudessa oli haasteita. Tästä huolimatta, Tietoevryn työntekijöistä 31 prosenttia oli naisia vuoden 2023 lopussa.

”Monimuotoisuus on meille ensisijaisen tärkeää. Olemme tehneet lukuisia aloitteita kannustaaksemme tyttöjä ja naisia alalle. Olemme esimerkiksi perehtyneet sukupuolineutraaliin rekrytointiin sekä lanseeranneet Being an IT girl -opaskirjan. On tärkeää, että luomme palveluita, jotka hyödyttävät asiakkaidemme monimuotoisia tarpeita. Monimuotoiset tiimit ovat avainasemassa tässä”,  Bohman Steenberg jatkaa.

Vastuullisuustyö jatkuu päivitettyjen tavoitteiden ja sitoumusten kautta

Tietoevry jatkaa vastuullisuustyötä omassa toimintansa osalta sekä arvoketjussa.

“Tulevina vuosina olemme sitoutuneet edelleen vähentämään ympäristöjalanjälkeämme arvoketjussa ja auttamaan asiakkaitamme tekemään samaa teknologian avulla. Esittelemme pian Tietoevryn uuden vastuullisuussuunnitelman. Sen avulla rakennamme toiminnastamme tulevaisuuden kestävää ja vastaamme asiakkaidemme ja yhteiskunnan kasvaviin vastuullisuustarpeisiin”, Bohman Steenberg päättää.

Päätavoitteet ja tulokset vuodelta 2023 lyhyesti

Tavoite 1: Käyttää 100 % uusiutuvaa sähköä omassa datakeskuksissa ja toimistoissa vuoteen 2023.

Tulos 2023: Uusiutuvan sähkön osuus 99 %

Tavoite 2: Vähentää 80 prosenttia energiankulutukseen liittyvistä kasvihuonekaasupäästöistämme vuosina 2020–2023.

Tulos 2023: 84 % vähennys

Tavoite 3: 50/50 naisia ja miehiä henkilöstössämme globaalisti vuoteen 2030 mennessä.

Tulos 2023: 31 % osuus naisia henkilöstössä

Tavoite 4: Uudelleenkäyttää tai kierrättää 100 % niin omista kuin asiakkaillemme palveluna tarjottavista laitteista.

Tulos 2023: työntekijöiden käytössä olevien laitteiden uudelleenkäyttö- ja kierrätysaste 93 %, asiakkaillemme palveluna tarjottujen laitteiden osuus 98 %:iin

Tavoite 5: Työntekijöistämme 90 % on suorittanut eettisen koulutuksen (Code of Conduct training)

Tulos 2023: 96 %

Lue koko vuosikertomus englanniksi täältä: ar2023.tietoevry.com.

Tietoevry Newsdesk, news@tietoevry.com, +358 40 570 4072

Haluaisitko kuulla lisää?