”Urheilu olisi helppoa, jos treenaamalla eniten pärjäisi parhaiten”, sanoo Oulun Kärppien kehityspäällikkö Lasse Kukkonen

09 marraskuuta 2023

Keskiviikkona vieraspeli Hämeenlinnassa, torstaina Tampereella ja lauantaina Mikkelissä. Pelitahti jääkiekon SM-liigassa on kova ja vaativa. Välissä pitäisi ehtiä myös treenata ja palautua. Miten data auttaa optimoimaan huippu-urheilun arkea jääkiekossa?

Kärppien kasvatti Lasse Kukkonen tunnetaan pitkästä ja menestyksekkäästä jääkiekkourasta, johon mahtuu Liiga-, NHL- ja KHL-kausien lisäksi lukuisia arvoturnauksia maajoukkuepaidassa. Peliura päättyi vuonna 2020. Puolitoista vuotta sitten Kukkonen palasi jälleen Kärppiin, tällä kertaa kehitystehtäviin kaukalon ulkopuolelle.

Kukkonen näkee työnsä ennen kaikkea pelaajien auttamisena.

– Urheilussa ei ole oikotietä hyviin tuloksiin. Meille kaukalon ulkopuolella työskenteleville tärkeintä on löytää oikeat keinot kaukalossa oleville, jotta he pystyvät tekemään parhaansa.

– Olisi helppoa, jos urheilutulokset syntyisivät puhtaasti kovalla treenillä. Niin yksinkertaista se ei kuitenkaan ole, vaan treenin lisäksi on erittäin tärkeää huolehtia palautumisesta. Pelien, treenien ja matkustamisen tuoma rasitus täytyy yrittää mitoittaa oikein suhteessa lepoon ja palautumiseen. Se voi kuulostaa helpolta, mutta yksilölliset erot tekevät siitä haastavaa, Kukkonen sanoo.

360° Training -järjestelmä Kärppien data-alustana

Tehtävän helpottamiseksi koko joukkueen käytössä on Tietoevryn ja Suomen Olympiakomitean yhdessä 360° kehittämä Training -järjestelmä. Se kokoaa samaan näkymään seurantalaitteiden keräämän tiedon pelaajien palautumisen tasosta.

Kukkonen kuuli 360° Training -järjestelmästä Olympiavalmennuskeskus Vuokatti-Rukan johtajalta Janne Vuoriselta.

– Pohdimme Jannen kanssa, miten voisimme kehittää Kärppien tasoa jääkiekon huipulla. Löysimme nopeasti yhteisiä intressejä ja aloitimme yhteistyön viime keväänä. Yhteistyöhön kuuluu leiritystä, fysiikkatreenaamiseen liittyvää testausta sekä palautumisen ja rasituksen seurantaa 360° Training -järjestelmän avulla.

– Saimme kesäleirityksen yhteydessä kattavan perehdytyksen järjestelmän käyttöön. Olemme vielä aika alkumetreillä järjestelmän hyödyntämisessä, mutta voin nyt jo sanoa, että järjestelmä on todella hyvä ja antaa paljon faktatietoa koko joukkueesta.

Kukkonen kehuu myös Vuokatti-Rukan palvelua ja olosuhteita.

– Moni tuntee Vuokatti-Rukan ansiot lumilajien huippuosaamisessa, mutta paikka on oikea helmi myös jääurheilun osalta. Jäähalli on mahtava, samoin oheisharjoittelutoiminnot, majoitus ja ruokailu, Kukkonen kiittelee.

Joukkuelajissa tarvitaan joukkuetason dataa

Kukkonen kertoo, että joukkueen pelaajat ovat ottaneet uuden järjestelmän hyvin vastaan.

– Nykypäivän pelaajat ovat hyvin kiinnostuneita siitä, miten he pystyvät saavuttamaan oman maksimitasonsa ja mittaamaan itsestään irti huippu-urheilussa tarvittavat ominaisuudet. 360° Training -järjestelmä on loistava apuväline tähän, sillä palautuminen ja rasitustaso vaikuttavat paljon tuloksiin.

– Jos pystymme auttamaan pelaajia eteenpäin yksilöinä, on todennäköistä, että he onnistuvat paremmin myös joukkueena.

Joukkuetason datan avulla Kärpissä pyritään selvittämään esimerkiksi sitä, miten matkustaminen vaikuttaa rasitustasoon.

– Normaalisti olemme yleensä matkustaneet pelien jälkeen takaisin Ouluun. Hämeenlinnan pelin jälkeen se olisi tarkoittanut ensin bussimatkaa Helsinkiin ja sieltä puolilta öin lähtevää lentoa Ouluun. Nyt jäimmekin Hämeenlinnaan yöksi. Kun tällaisia kokeiluja on tehty useampia, voimme 360° Training -järjestelmän tuoman datan avulla selvittää, onko parempi matkustaa heti pelin jälkeen vai vasta seuraavana päivänä. Aiemmin vireystilaa pystyi päättelemään lähinnä pelaajien ilmeistä ja olemuksesta.

– Yksilötasolla on paljon eroja ja varmaan jokainen nukkuu joskus vähän huonommin. Mutta joukkuetasolla on tärkeää saada kaikkien 25 pelaajan keskiarvo. Kun testikertoja on riittävä määrä, aletaan päästä lähemmäs faktaa eikä asiaa tarvitse arvioida mutupohjalta.

– Samalla tavalla haluamme seurata joukkuetasolla, missä treenivasteet menevät off-ice-harjoituksissa, jääharjoituksissa ja pelirasituksessa. Koko vuoden tasolla meitä kiinnostaa, miten joukkue reagoi mihinkin rasitukseen, peliruuhkaan tai pelipaineeseen. Uskon, että 360° Training -järjestelmän avulla voimme nostaa treenivastetta ja tunnistaa palautumistarve ajoissa.

– Ilman dataa on vaikea tietää, milloin keho on oikeasti sellaisessa tilassa, että se voi ottaa kovan treenin. Lopullinen tavoitteemme on, että luistin liikkuisi raikkaasti kaukalossa ja olisimme parhaillamme juuri silloin, kun pelit pelataan. Tietopohjainen data auttaa harjoittelemaan oikein ja oikeaan aikaan sekä suunnittelemaan pelimatkat optimaalisesti, Kukkonen tiivistää.

– Hienoa, että Oulun Kärpät on jo lyhyessä ajassa saanut konkreettista hyötyä joukkueen ja sen pelaajien arkeen 360° Training -järjestelmän avulla. Järjestelmää on kehitetty pitkään ja siinä on hyödynnetty suomalaisten huippuvalmentajien osaamista. Datan pitkäjänteinen kerääminen ja analysointi edesauttavat huippu-urheilua hyödyttäen urheilijaa ja valmentautumista sekä myös eri lajien kehitystarpeita, kertoo järjestelmän kehityksestä vastaava Teemu Ekola Tietoevryltä.

Suomen kärkiurheilijoilla ja -valmentajilla on jo 360° Training -järjestelmä käytössään.

Tietoevryn viestintä, news@tietoevry.com, puh. 040 5704072
Suomen Olympiakomitea: digipäällikkö Juha Saapunki, juha.saapunki@olympiakomitea.fi

Tutustu järjestelmään tarkemmin!

Kuva: Leevi Järvi