Tietoevry Create vie Ruokaviraston hygieniapassin pilveen

30 elokuuta 2023

Tietoevry Create toteuttaa Ruokavirastolle uuden, pilvipohjaisen tietojärjestelmän, jonka avulla hallinnoidaan ruokaturvallisuutta edistävää hygieniapassia. Järjestelmäuudistuksessa keskitytään käytettävyyden, tietoturvan ja tietosuojan parantamiseen sekä mahdollistetaan järjestelmän ketterä jatkokehitys.

Hankkeessa toteutetaan käytettävyyden, teknologian, tietoturvan ja -suojan kannalta moderni tietojärjestelmä, joka tulee aluksi Ruokaviraston asiantuntijoiden ja hygieniapassitestaajien käyttöön. Tulevaisuudessa käyttäjinä voivat olla myös hygieniapassin saaneet henkilöt sekä elintarvikevalvontaviranomaiset.

”Vaikka nykyinen tietojärjestelmä tarjoaa hygieniapassijärjestelmän toimintakokonaisuuden kannalta riittävät toiminnot, halutaan sen toimivuutta ja turvallisuutta kehittää. Samalla pienennetään käytettyihin teknologioihin liittyviä riskejä, parannetaan tietojärjestelmän toimintavarmuutta sekä tehdään järjestelmän jatkokehityksestä mahdollisimman ketterää”, Ruokaviraston mikrobiologisen elintarviketurvallisuus yksikön johtaja Ville Kekkonen sanoo.

”Tavoitteena on kehittää nykyisessä tietojärjestelmässä olevia toimintoja ja helpottaa Ruokaviraston ja hygieniapassitestaajien työtä järjestelmän toimintoja automatisoimalla. Samalla siirretään järjestelmässä olevat tietovarannot pilveen, jolloin niiden käyttö on entistä helpompaa ja turvallisempaa”, Tietoevry Createn asiakasvastaava Tuomas Korpilahti sanoo.

Tietojärjestelmässä ylläpidetään tietoja hygieniapassitestaajista ja niistä henkilöistä, jotka ovat osallistuneet hygieniapassitestiin ja joille on myönnetty hygieniapassi. Tietojärjestelmän avulla testaajat voivat järjestää hygieniapassitestejä ja myöntää hygieniapasseja.

Tietoevry Create valittiin järjestelmän toteuttajaksi seitsemän tarjoajan joukosta parhailla laatupisteillä, joihin vaikuttivat muun muassa projektisuunnitelma, tekninen arkkitehtuuri sekä asiakasreferenssit.

Ruokaviraston myöntämä hygieniapassi vaaditaan sellaisilta elintarvikealan työntekijöiltä, jotka työssään käsittelevät pakkaamattomia helposti pilaantuvia elintarvikkeita elintarvikehuoneistossa kuten ravintoloissa ja elintarviketehtaissa. Hygieniapassin avulla on edistetty suomalaista ruokaturvallisuutta jo yli 20 vuotta.

Tietoevryn viestintä, news@tietoevry.com, p. 040-570 4072

Tietoevry Create konsultoi ja luo digitaalisia ratkaisuja globaalisti ja skaalautuen eri toimialoille. Createn toimintamalli on yhdistää konseptointia, palvelu- ja liiketoimintamuotoilua, ketteriä kehitysmenetelmiä sekä kolmansien osapuolten ohjelmistoja ja dataa. Create myös kehittää asiakkailla jo käytössä olevia järjestelmiä sekä ohjelmistotuotteita, ja mahdollistaa sekä optimoi datan hyödyntämistä liiketoiminnassa.

Haluaisitko kuulla lisää?

Tuomas Korpilahti