Tietoevryn ja Rajavartiolaitoksen uusi tietojärjestelmä sujuvoittaa meripelastusta

31 toukokuuta 2022

Rajavartiolaitos on yhdessä Tietoevryn kanssa kehittänyt Rajavartiolaitoksen tarpeiden ja vaatimusten pohjalta uuden meripelastuksen tietojärjestelmän meripelastuksen johtamisen tueksi. Uusi järjestelmä tehostaa ja digitalisoi meripelastuksen johtokeskusten ja meripelastusyksiköiden välistä tiedonvaihtoa, jotta voidaan parhaalla mahdollisella tavalla tukea ihmishenkien pelastamista hätätilanteissa merialueilla.

Toukokuussa 2022 käyttöönotettu meripelastuksen tietojärjestelmä (MEPE-järjestelmä) on toiminnallisuuksiltaan merkittävästi edeltäjäänsä monipuolisempi. Järjestelmän kehitystyössä on huomioitu edellisestä, 20 vuotta käytössä olleesta, tietojärjestelmästä saadut kokemukset ja nykyteknologian mahdollisuudet meripelastuksen johtamisen tukemiseen, ja se tuo runsaasti uusia toiminnallisuuksia meripelastuksen johtokeskusten käyttöön.

Meripelastus vaatii nopeaa päätöksentekoa ja siten myös tehokasta tiedonvälitystä. Esimerkiksi hädässä olijoiden matkapuhelinpaikannukset ja liittymätietojen saaminen sekä onnettomuusalusta koskevien rekisteritietojen saaminen helpottuvat uuden järjestelmän myötä. Lisäksi mm. hätäilmoituksen käsittely on muuttunut uuden järjestelmän myötä ja evakuoitavien seurantaan ja etsinnän suunnitteluun on käytössä täysin uudistetut työkalut.

- Korkean käytettävyyden lisäksi Tietoevryn kanssa kehitetty järjestelmä tarjoaa meille hyvät työkalut parantaa päivittäistä johtamistoimintaamme ja vaikuttaa Suomen merialueiden ja laajemmin koko yhteiskunnan turvallisuuteen. Uusittu järjestelmä on yksi maailman monipuolisimmista, sanoo hankepäällikkö Petteri Leppänen Rajavartiolaitokselta.

- On kriittisen tärkeää, että meripelastuksen tukena on järjestelmä, joka tuo dataa eri lähteistä yhteen oikean tilannekuvan saamiseksi. On ollut hienoa päästä tekemään tärkeää työtä yhdessä Rajavartiolaitoksen kanssa ja parantamaan merkittävästi viranomaisten ja muiden pelastustoimintaan osallistuvien tahojen yhteistyötä hyödyntämällä uusinta teknologiaa sekä pitkää kokemustamme turvallisuusjohtamista tukevien, vaativien järjestelmien toimittamisesta ja ylläpitämisestä, sanoo asiakkuusjohtaja Tuomas Korpilahti Tietoevry Create -liiketoiminnasta.

Järjestelmä on saatu nyt operatiiviseen käyttöön, ja samalla lisäämään meriturvallisuutta. Järjestelmän lisäominaisuuksien kehittämistä kuitenkin jatketaan suunnitellusti kesän ja syksyn 2022 aikana. Uutta tietojärjestelmää hyödynnetään meripelastuksen johtokeskuksissa Turussa ja Helsingissä, joista johdetaan kaikki meripelastustapahtumat Suomessa.

Katso lisää meripelastuksen tietojärjestelmän esittelyvideolta.

Käynnistä video

Video is blocked

Tietoevryn viestintä, news@tietoevry.com, puh 040 570 4072

Petteri Leppänen, Rajavartiolaitoksen esikunnasta meripelastuksen tietojärjestelmän hankepäällikkö, puh. 02954 21157

Tietoevry tukee yhteiskunnan kehitystä vastuullisen teknologian avulla. Olemme johtava teknologiayritys, jolla on pitkä historia Pohjoismaissa sekä globaalit kyvykkyydet. Arvojemme - avoimuus, luottamus ja monimuotoisuus - ohjaamana rakennamme asiakkaidemme kanssa digitaalista tulevaisuutta, jossa yritykset, yhteiskunnat ja ihmiskunta menestyvät.

24 000 pilviteknologiaan, dataan ja ohjelmistoihin erikoistunutta asiantuntijaamme ympäri maailmaa palvelevat tuhansia yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaita yli 90 maassa. Tietoevryn vuotuinen liikevaihto on noin 3 miljardia euroa ja yhtiön osakkeet on listattu NASDAQissa Helsingissä ja Tukholmassa sekä Oslo Børsissä. www.tietoevry.com.

Haluatko kuulla lisää?

Tuomas Korpilahti