Tietoevry lopettaa liiketoimintansa Venäjällä

03 maaliskuuta 2022

Tietoevry on aloittanut toimenpiteet lopettaakseen Venäjän liiketoimintansa. Yhtiö katsoo, että Ukrainassa meneillään olevien sotilaallisten toimien ja humanitaarisen kriisin johdosta liiketoiminnan jatkaminen Venäjällä ei ole eettisesti kestävää.

Yhtiö aloittaa toimintojensa alasajon, vaikutuspiirissä olevat henkilöstö ja asiakkaat huomioiden. Yhtiöllä on Moskovassa ja Pietarissa noin 100 työntekijää, jotka palvelevat paikallisia ja kansainvälisiä asiakkaita Venäjällä.

”Olemme kaikki järkyttyneitä Ukrainan traagisesta tilanteesta, joka on loukkaus modernia yhteiskuntaa ja inhimillisiä arvoja kohtaan. Olemme huolissamme henkilöstöstämme alueella, ja heidän turvallisuutensa on ehdoton prioriteettimme. Viimeaikaisten tapahtumien johdosta olemme päättäneet lopettaa liiketoimintamme Venäjällä. Toivomme, että väkivaltaisuudet ja kärsimykset Ukrainassa loppuisivat pikaisesti”, sanoo toimitusjohtaja Kimmo Alkio.

Tietoevry tukee aktiivisesti noin 2000 työntekijäänsä ja heidän perheitään Ukrainassa. Yhtiö auttaa muun muassa evakuoinnissa turvallisemmille alueille sekä tarjoamalla välttämättömyystarvikkeita ja maksamalla palkkaennakkoa.

Venäjän toimintojen lopettamisella ei odoteta olevan olennaista taloudellista vaikutusta. Venäjän liiketoiminnan osuus on noin 0.4 % yhtiön liikevaihdosta.

Tietoevry Newsdesk, news@tietoevry.com, +358 40 570 407

Tietoevry tukee yhteiskunnan kehitystä vastuullisen teknologian avulla. Olemme johtava teknologiayritys, jolla on pitkä historia Pohjoismaissa sekä globaalit kyvykkyydet. Arvojemme - avoimuus, luottamus ja monimuotoisuus - ohjaamana rakennamme asiakkaidemme kanssa digitaalista tulevaisuutta, jossa yritykset, yhteiskunnat ja ihmiskunta menestyvät.

24 000 pilviteknologiaan, dataan ja ohjelmistoihin erikoistunutta asiantuntijaamme ympäri maailmaa palvelevat tuhansia yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaita yli 90 maassa. Tietoevryn vuotuinen liikevaihto on noin 3 miljardia euroa ja yhtiön osakkeet on listattu NASDAQissa Helsingissä ja Tukholmassa sekä Oslo Børsissä. www.tietoevry.com