TietoEVRY ja Ruotsin keskuspankki Riksbanken kehittävät yhteistyössä digitaalista e-kruunua

28 toukokuuta 2021

Digitaalinen valtion takaama E-kruunu on uraauurtava eurooppalainen vaihtoehto käteiselle. TietoEVRYn tehtävänä on mallintaa, kuinka pankit voisivat toimia osana e-kruunun pilotti-infrastruktuuria.

Maailman keskuspankit, joiden asiakkaina on 62 % maailman väestöstä, etsivät paraikaa ratkaisuja kahteen suureen käteisen käyttöön liittyvään haasteeseen; käteisen käyttö vähenee merkittävästi ja yksityisten valuuttamuotojen, kuten kryptovaluuttojen, käyttö puolestaan kasvaa. Pohjoismaissa käteisen käyttö on laskenut tai kovaa vauhtia laskemassa alle kymmeneen prosenttiin samalla kun digitaalisten mobiilimaksuratkaisujen, kuten Swishin, MobilePayn, Siirron ja Vippsin, käyttö on kasvanut huomattavasti.

Ruotsin keskuspankki Riksbanken tutkii mahdollisuutta täydentää käteisen käyttöä kaikille saatavilla olevan, valtion takaaman digitaalisen ruotsin kruunun eli e-kruunun avulla. Kehittämällä ja laajentamalla keskuspankkirahan käyttöä digitaalisessa muodossa, pystyisivät keskuspankit mahdollisesti paremmin vastaamaan tulevaisuuden maksutarpeisiin, edistämään innovaatioita ja tehostamaan ulkomaanmaksuja digitaalisen keskuspankkirahan (Central Bank Digital Currency, CBDC) avulla.

TietoEVRY osallistuu e-kruunu-pilotin seuraavaan vaiheeseen. Pilotin tarkoituksena on yhdessä Riksbankenin ja yhden ruotsalaisen pankin kanssa mallintaa kuinka pankit voivat toimia osana e-kruunun infrastruktuuria. TietoEVRY kehittää ja kokeilee liikepankkirahan ja e-kruunun keskinäistä vaihdettavuutta, ja analysoi miten tämä onnistuisi turvallisesti ja tehokkaasti.

"Roolimme osana Ruotsin maksuinfrastruktuuria on vakiintunut, ja TietoEVRY on luonnollinen kumppani tutkittaessa, miten digitaalinen valuutta voidaan integroida olemassa olevaan pankki-infrastruktuuriin. Olemme erittäin ylpeitä saadessamme olla mukana tässä kiinnostavassa projektissa, jossa pystymme käyttämään asiantuntemustamme rahoituspalvelujen kehittämisestä ja rahoitusalan teknologioista, sekä hyödyntämään laajaa pohjoismaista pankkialan verkostoamme. Odotamme innolla tämän projektin etenemistä ja uutta digitaalista valuuttaa, joka tulee mahdollistamaan innovatiiviset ja turvalliset palvelut tulevaisuudessa", sanoo Christian Segersven, TietoEVRYn Financial Services -liiketoiminnan ja Industry Software -palvelualueen johtaja.

"On hienoa osallistua Riksbankenin e-kruunu-aloitteeseen, joka vahvistaa Ruotsin innovaatiokulttuuria ja asemaa fintech-palvelujen kehittäjänä. Tämä on myös TietoEVRYlle tärkeä tunnustus, joka kuvastaa laajaa toimintakenttäämme ja tärkeää rooliamme yhteiskunnassa", sanoo Karin Schreil, TietoEVRY Ruotsin maajohtaja.

TietoEVRYllä on ainutlaatuinen asema pohjoismaisessa rahoitusekosysteemissä suurten asiakaspankkien ja maksupalveluntarjoajien kautta. Yli 70 % kaikista pohjoismaisista pankkisiirroista kulkee TietoEVRYn maksujärjestelmien kautta, ja yrityksen ratkaisut mahdollistavat johtavat mobiilimaksupalvelut niin Ruotsissa, Norjassa kuin Suomessa. TietoEVRY on ainoa pohjoismainen yritys, joka ylsi viimeisimmälle IDC Top 25 FinTech -listalle. TietoEVRY nimitettiin myös johtavaksi palveluntarjoajaksi ISG Banking Industry Ecosystem -raportissa.

Lue lisää TietoEVRYn finanssialan ratkaisuista: https://www.tietoevry.com/fi/toimialat/finanssiala/

Lue lisää e-kruun projektista (ruotsiksi):

Lisätietoja antaa:
TietoEVRYn viestintä: puh. 040 5704072, news@tietoevry.com

Riksbanken on Ruotsin keskuspankki. Riksbanken varmistaa, että raha säilyttää arvonsa ja että maksut voidaan suorittaa turvallisesti ja tehokkaasti. Se laskee liikkeelle myös seteleitä ja kolikoita.www.riksbank.se

TietoEVRY luo digitaalista etumatkaa yrityksille ja yhteiskunnalle. Olemme digitaalisiin palveluihin ja ohjelmistoihin keskittynyt yhtiö, joka yhdistää paikallisen osaamisen sekä globaalit kyvykkyydet asiakkaidemme eduksi. Pohjoismaiset arvot luovat perustan onnistumisellemme.

Noin 24 000 asiantuntijaamme ympäri maailmaa palvelevat tuhansia yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaita yli 90 maassa. TietoEVRY:n liikevaihto on noin 3 miljardia euroa ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Suomessa. Yhtiö on listattu NASDAQissa Helsingissä ja Tukholmassa sekä Oslo Börsissä. www.tietoevry.com

Christian Segersven

Managing Director, Tietoevry Banking