Tulevaisuuden organisaatiossa kaikilta vaaditaan datalukutaitoa – Suomen johtavat data-asiantuntijat kertovat, kuinka dataymmärrys laajenee osaksi koko organisaatiota

Lue raportti

13 huhtikuuta 2021

Mihin suuntaan dataohjautuva organisaatio juuri nyt kehittyy? Minkälaista dataosaamista tarvitaan tulevaisuudessa? Entä mitkä ovat tulevien vuosien kiinnostavimmat datatrendit? TietoEVRYn julkaisemassa Data x bisnes 2021 -raportissa selvitettiin, miltä datajohdettu organisaatio näyttää nyt ja tulevaisuudessa.

Tulevina vuosina erityisesti kansalaisdatatieteily tulee muuttamaan organisaatiokulttuuria. Datan arkisesta käsittelystä tulee perustaito. Tieto arkipäiväistyy, automaation ja ennusteiden merkitys kasvaa entisestään ja lopulta kerätty data muuntuu syvällisemmäksi asiakasymmärrykseksi ja entistä paremmin asiakkaiden tarpeita vastaaviksi tuotteiksi ja palveluiksi.

TietoEVRYn julkaisemaan raporttiin haastatellut datan parissa työskentelevät johtajat ja asiantuntijat muun muassa Koneelta, OP:lta, Finnairilta ja Verohallinnolta painottavat, että dataymmärryksen tulee laajentua organisaation kaikille tasoille. Tätä korostaa myös TietoEVRYn Head of Cloud, Data & Insight Roosa Säntti.

”Dataohjautuvan kulttuurin elinehtona on hyvälaatuinen tiedon helppo saatavuus ja jatkojalostettavuus. Kyse on datalukutaidosta, joka muuttuu vähitellen jokaisen perustaidoksi. Samalla myös vastuu datan laadusta kuuluu jatkossa kaikille”, Säntti kertoo.

Suomen johtavien data-asiantuntijoiden mukaan kyse on merkittävästä ajattelutavan muutoksesta: dataosaaminen ei ole enää IT-osaston ja datatiimien yksinoikeus vaan liiketoiminnan omistuksessa ja ytimessä.

”Vaikka kaikki työkalut olisivat paikoillaan, osaaminen niiden käyttämiseen kunnossa ja tukea ongelmiin tarjolla, dataa ei tulla hyödyntämään esimerkiksi päätöksentekoon ennen kuin luottamus siihen on kunnossa. Tämä puolestaan vaatii vahvaa datakulttuuria ja johtamista”, Säntti jatkaa.

Data x bisnes 2021 -tutkimusraporttiin on koottu vinkit dataohjautuvan organisaation rakentamisen kulmakivistä:

1. Tuo datavisio osaksi liiketoimintastrategiaa
  2. Luo dataorganisaatio tekemisen tueksi
  3. Varmista datan laatu ja käytettävyys
  4. Ohjaa datavastuut liiketoimintaan
  5. Tee datan hyödyntäminen mahdollisimman helpoksi
  6. Hyödynnä automaatiota
  7. Keskity ihmiseen

Data x Bisnes 2021 raportti luettavissa kokonaisuudessaan täältä: https://www.tietoevry.com/datainsiders

TietoEVRY Newsdesk, puh. 040 5704072, news@tietoevry.com

TietoEVRY

luo digitaalista etumatkaa yrityksille ja yhteiskunnalle. Olemme digitaalisiin palveluihin ja ohjelmistoihin keskittynyt yhtiö, joka yhdistää paikallisen osaamisen sekä globaalit kyvykkyydet asiakkaidemme eduksi. Pohjoismaiset arvot luovat perustan onnistumisellemme.

Noin 24 000 asiantuntijaamme ympäri maailmaa palvelevat tuhansia yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaita yli 90 maassa. TietoEVRY:n liikevaihto on noin 3 miljardia euroa ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Suomessa. Yhtiö on listattu NASDAQissa Helsingissä ja Tukholmassa sekä Oslo Børsissä. www.tietoevry.com

Roosa-Maria Säntti

TietoEVRY alumni