Kia Haring Global Alliancen hallitukseen Pohjoismaiden viestintäjärjestöjen mandaatilla

04 toukokuuta 2021

Maailmanlaajuinen viestintäjärjestöjen kattojärjestö Global Alliance for Public Relations and Communication Management (GA) on valinnut hallitukseensa TietoEVRYn viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Kia Haringin. Hän edustaa GA:ssa sekä ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry:tä, jonka hallituksen jäsen hän on, sekä Norjan (Kommunikasjonsforeningen) ja Ruotsin (Sveriges Kommunikatörer) sisarliittoja. Kyseessä on globaali järjestö, johon kuuluu yli 300 000 viestintäammattilaista noin 120 maasta.

Global Alliancen kokous pidettiin virtuaalisena 2.5. Lissabonista käsin. GA:n hallitus edustaa nyt seuraavia maita: Irlanti, Ranska, Espanja, Kanada, Yhdysvallat, Iso-Britannia, Suomi, Uusi-Seelanti, Malesia, China, Kenia, Intia, Brasilia, Portugali, Puerto Rico, Turkki.

Global Alliance for Public Relations and Communication Management toimii kansallisten viestintäjärjestöjen kehittäjänä ja yhteistyön edistäjänä tarjoamalla globaalia näkökulmaa jäsenjärjestöjensä viestintäammattilaisia koskeviin ydinkysymyksiin. Global Alliancen tavoitteena on edistää viestinnän ja viestintäammattilaisten asiaa mm. tutkimuksien avulla, laatimalla eettistä koodistoa ja tarjoamalla kansainvälisen foorumin verkottumiselle. Tärkein yksittäinen tapahtuma on World Public Relations Forum.

”Me Pohjoismaissa olemme edistyksellisiä mm. demokratian, sananvapauden, ihmisoikeuksien, naisten aseman sekä viestinnän etiikan ja vastuullisuusajattelun alueilla, ja uskonkin voivani tuoda näitä näkemyksiä globaalin yhteisön agendalle. Toisaalta pystyn tuomaan tietoa maailman tilanteesta Pohjoismaihin”, Kia Haring sanoo.

”ProCom tekee enenevästi yhteistyötä Pohjoismaiden sisarliittojensa kanssa mm. järjestämällä yhteisiä koulutuksia ja verkottumistilaisuuksia sekä ristiinmarkkinoimalla kunkin maan omia tapahtumia. Kansainvälistyminen on aiempaa helpompaa digitalisaation myötä”, ProComin toimitusjohtaja Elina Melgin sanoo. ”Pohjoismainen edustus GA:ssa on yhteisen ponnistuksen tulos”, hän toteaa.

ProComissa on noin 2800 jäsentä, Norjan liitolla 4250 ja Ruotsissa noin 5500. Suhteutettuna maiden väkilukuihin Pohjoismaiden viestinnän ammattilaisten liitot ovat merkittävän kokoisia.

Lisätietoja: Kia Haring, kia.haring@tietoevry.com tai puh. +358 40 765 3700; Elina Melgin, elina.melgin@procom.fi tai puh. +358 40 821 1688