TietoEVRY mukana laajassa suomalaisessa kyberturvallisuuden yhteistoimintaharjoituksessa

29 tammikuuta 2021

TietoEVRY on osallistunut 2020-21 toteutettuun TIETO20-valmiusharjoitukseen. Huoltovarmuuskeskuksen järjestämä harjoitus on Suomen suurin, jossa yritykset ja viranomaiset harjoittelevat yhdessä toimintaa laajojen kyberhäiriötilanteiden varalle.

TIETO20-harjoitus kestää kaikkinensa vuoden. Harjoituksen ensimmäinen vaihe pidettiin maaliskuussa 2020, toinen osio pidettiin toukokuussa, ja kolmipäiväinen intensiiviharjoitus järjestettiin nyt tammikuussa 2021. Intensiiviharjoituksen antia puretaan vielä myöhemmin järjestettävässä seminaarissa. ICT-toimijoiden lisäksi mukana olivat mm. elintarviketeollisuus, kauppa- ja jakelu, öljynjakelu, logistiikka ja liikenne sekä vesihuolto. Mukana olivat myös viranomaistahot, mm. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Kyberturvallisuuskeskus, Puolustusvoimat sekä poliisi.

”TietoEVRY on kaikissa pohjoismaissa vahva toimija digitalisoitumisen saralla niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Näin ollen meille on tärkeää osallistua tällaisiin harjoituksiin. Itse olen ollut mukana useammassa vastaavanlaisessa harjoituksessa ja aina tuomisena on ollut hyviä oppeja ja ajatuksia yrityksen oman varautumisen kehittämiseksi. Kyberturvallisuus on kaikille yhteiskunnan sektoreille elintärkeää, ja se edellyttää sujuvaa yritysten ja viranomaisten välistä yhteistyötä. Suosittelen lämpimästi vastaaviin harjoituksiin osallistumista”, sanoo turvallisuusjohtaja Jari Pirhonen.

Lisätietoja TIETO20-harjoituksesta Huoltovarmuuskeskuksen sivuilla (ja lisäksi myös täällä).

Jari Pirhonen

Quality, Security and Privacy Lead