TietoEVRY ketteröittää oikeushallinnon kansalaispalveluita

27 toukokuuta 2020

TietoEVRY on Oikeusrekisterikeskuksen (ORK) kumppani digitaalisten kansalaispalveluiden kehittämisessä. Tuorein yhteistyö koskee oikeusavun sekä talous- ja velkaneuvonnan sovellusylläpitoa ja palvelutuotantoa, joihin liittyen Oikeusrekisterikeskus kehittää ja yhdenmukaistaa toimintaansa. Tavoitteena on, että kansalaiset saavat parempia palveluita.

ORK:n palvelutuotannon ketteryyttä lisätään entisestään. Yhteistyön myötä myös ORK voi yhä tehokkaammin tarjota ja kehittää digitaalisia palveluitaan asiakastarpeitaan vastaaviksi. Kansalaiselle tämä merkitsee sujuvampaa asiointia oikeusavun sekä talous- ja velkaneuvonnan palveluissa.

”Laadukkaasti toteutetusta digitalisaatiosta hyötyvät ennen kaikkea asiakkaat. On kuitenkin jokaisen osapuolen – asiakkaan, kansalaisen, oman organisaatiomme ja yhteiskunnan – etu, että palveluita kehitetään tarpeiden ja mahdollisuuksien mukaan joustavasti ja kattavasti”, sanoo Oikeusrekisterikeskuksen yksikönpäällikkö Timo Ala-Fossi.

Oikeusapupalvelut sekä talous- ja velkaneuvonnan palvelut ovat keskeisiä oikeusministeriön alaisia kansalaispalveluita. Oikeusapu tarkoittaa sitä, että kansalainen voi saada itselleen oikeudellisen asian hoitamista varten avustajan kokonaan tai osittain valtion varoilla. Oikeusapu kattaa kaikki oikeudelliset asiat. Talous- ja velkaneuvonta on oikeusaputoimistojen tarjoama maksuton talous- ja velkaneuvontapalvelu. Se auttaa taloudellisen kokonaistilanteen kartoittamisessa, talouden suunnittelussa ja sovintoratkaisuehdotusten laatimisessa.

”Kuten tämän kevään pandemiakin on osoittanut, teknologialla on suuri merkitys yhteiskunnan hyvinvoinnissa. Kansalaispalveluiden kehittäminen ja asioinnin nopeuttaminen on meille ylpeyden aihe. Oikeusrekisterikeskus on pitkäaikainen asiakkaamme ja meillä on selkeä yhteinen pitkän tähtäimen visio palveluiden digitalisoimiselle kansalaisten asioinnin hyödyttämiseksi”, sanoo TietoEVRYn asiakkuusjohtaja Petteri Äijö.

TietoEVRYn viestintä, +358 40 570 4072, news@tietoevry.com

Oikeusrekisterikeskus, Timo Ala-Fossi, +358 50 370 4781, timo.ala-fossi@om.fi

TietoEVRY luo digitaalista etumatkaa yrityksille ja yhteiskunnalle. Olemme digitaalisiin palveluihin ja ohjelmistoihin keskittynyt yhtiö, joka yhdistää paikallisen osaamisen sekä globaalit kyvykkyydet asiakkaidemme eduksi. Pohjoismaiset arvot luovat perustan onnistumisellemme.

Noin 24 000 asiantuntijaamme ympäri maailmaa palvelevat tuhansia yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaita yli 90:ssä maassa. TietoEVRY:n liikevaihto on noin 3 miljardia euroa ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Suomessa. Yhtiö on listattu NASDAQissa Helsingissä ja Tukholmassa sekä Oslo Børsissä. www.tietoevry.com

Oikeusrekisterikeskuksen tehtävänä on vastata oikeusministeriön hallinnonalan keskeisten rekistereiden rekisterinpidosta ja tiedonhallinnasta sekä varallisuusrangaistusten täytäntöönpanosta. ORK vastaa oikeushallinnon tietojärjestelmien kehittämisestä ja ylläpidosta. ORK toimii hallinnonalan IT-hankintayksikkönä ja on itsenäinen kirjanpitoyksikkö. Oikeusrekisterikeskuksessa työskentelee noin 160 henkilöä. Näistä noin 80 toimii erilaisissa IT-palveluiden tietojärjestelmäkehityksen ja -ylläpidon tehtävissä. www.oikeusrekisterikeskus.fi