Helen valitsi Tiedon digitalisoimaan liiketoimintansa ja kehittämään asiakaskokemusta

28 elokuuta 2018

Energiayhtiö Helen on valinnut Tieto Smart Utility -pilvipalveluratkaisun tukemaan energian myynti- ja jakeluliiketoimintaansa. Uudet palvelut parantavat yhtiön kilpailukykyä ja liiketoiminnan tehokkuutta digitalisoimalla keskeiset prosessit ja takaavat entistä paremman asiakaskokemuksen. Muutos mahdollistaa myös vaivattoman liittymisen datahubiin, tulevaan energiayhtiöiden keskitettyyn tiedonvaihtojärjestelmään.

Helen on yksi Suomen suurimpia energiayhtiöitä ja yrityksellä on yli 400 000 asiakasta. Tieto Smart Utility optimoi Helenin tärkeimmät asiakasprosessit, kuten monikanavaiset markkinointi-, myynti- ja asiakaspalveluprosessit sekä laskutuksen. Muutos mahdollistaa entistä kattavammat digitaaliset palvelut, nopeuttaa asiakaspalvelua ja sen saatavuutta parantaen asiakaskokemusta. Uusi ratkaisu palvelee Helenin yritys- ja kuluttajatoimintoja ja sen käyttöönotto sähköliiketoiminnassa tapahtuu helmikuussa 2020 ja kaukolämpö- ja jäähdytysliiketoiminnassa lokakuussa 2020.

”Halusimme ratkaisun, joka vastaa optimaalisesti yhtiön nykyisiä ja tulevia liiketoimintatarpeita. Energiamarkkinat ovat jatkuvassa muutostilassa. Halusimme löytää parhaan mahdollisen yhteistyökumppanin, joka olisi ratkaisukeskeinen ja sitoutunut kehittämään prosessiaan pitkällä aikavälillä erikoistarpeidemme täyttämiseksi”, kertoo Helenin myynti- ja asiakaspalvelujohtaja Marko Riipinen.

”Olemme iloisia pitkäaikaisen yhteistyömme laajenemisesta Helenin kanssa ja mahdollisuudesta parantaa asiakkaamme kilpailukykyä digitalisaation avulla. Nopeasti muuttuvat energiamarkkinat edellyttävät korkeaa digitalisointiastetta, mikä vahvistaa merkittävästi Helenin kilpailukykyä ja kehittää asiakaskokemusta. Energia-alan on myös valmistauduttava energiamarkkinoiden tuleviin muutoksiin, kuten toimittajakeskeiseen malliin siirtymiseen. Jatkuvasti kehittyvä palveluvalikoimamme varmistaa, että asiakkaamme saavuttavat prosesseissaan korkean automatisaatioasteen, kilpailukykyiseen hintaan”, toteaa Tiedon Energia-liiketoiminnan johtaja Olof Ferenius.

Tieto Smart Utility tehostaa lisäksi mittaus- ja markkinatietojen vaihtamista sähköverkkoliiketoiminnassa ja sisältää verkkoyhteyksien rakentamiseen ja kenttätoimintojen hallintaan tarvittavat toiminnallisuudet.

Tieto Smart Utility on pohjoismaisille energiayhtiöille suunniteltu modulaarinen Software-as-a-Service (SaaS) -ratkaisu. Se täyttää sähkömarkkinoiden nykyiset ja tulevat sääntelystä johtuvat vaatimukset. Skaalautuva pilvipalvelu täyttää myös tiukat tietoturvavaatimukset hyödyntämällä Tiedon pohjoismaisia datakeskuksia.

Olof Ferenius, Energia-liiketoiminnan johtaja, Tieto
matkapuhelin: +46 7066 16791 s-posti: olof.ferenius@tieto.com

Marko Riipinen, myynti- ja asiakaspalvelujohtaja, Helen
matkapuhelin: +358 50 502 3908 s-posti: marko.riipinen@helen.fi