Tieto auttaa Wiener Netze -energiayhtiötä 1,6 miljoonan älykkään sähkömittarin käyttöönotossa Itävallassa

20 kesäkuuta 2018

Koko Euroopan laajuisen monivaiheisen julkisen tarjouskilpailun jälkeen Wiener Netze, joka on Euroopan suurimpia energian jakeluyhtiöitä, hyväksyi Siemensin, Landis+Gyrin ja Iskraemecon konsortiona tekemän tarjouksen älykkään mittausjärjestelmän asentamisesta. Wiener Netze rakentaa 1,6 miljoonan älykkään sähkömittarin järjestelmän Wieniin ja sen lähialueille yhdessä pääurakoitsijana toimivan Siemensin kanssa. Siemensiä tukevat konsortion jäsenet ja teknologia-alan yhteistyökumppanit, joista Tieto on yksi tärkeimmistä.

Konsortio vastaa sekä teknologian (IT, siirtotekniikka ja mittarit) että palveluiden (logistiikka, testaus, operatiivinen johto jne.) toimittamisesta hankkeessa.

Siemens valitsi Tiedon kumppanikseen rakentamaan mittausjärjestelmän ohjelmistopalveluja ja mobiiliratkaisua. Valintaan vaikutti Tiedon yli kymmenen vuoden asiantuntemus ja kokemus älykkäistä mittausjärjestelmistä. Tieto Smart Utility -ratkaisun avulla Siemens voi hallita koko digitaalista työnkulkua älykkään mittausjärjestelmän suunnittelusta aina mittareiden asennukseen saakka. Tiedon ratkaisun korkea automaatioaste ja erinomainen turvallisuus täyttävät Wiener Netzen ja Itävallassa laissa määriteltyjen tiukkojen laatustandardien vaatimukset.

”Älykkään mittausjärjestelmän tarve ja sääntelyvaatimukset merkitsevät itävaltalaisille energiayhtiöille suuria haasteita, mutta samalla myös mahdollisuuksia. Suurin vahvuutemme on kokemuksen myötä karttunut perusteellinen toimialatuntemus ja kokonaisvaltainen ratkaisumme tehokkaasta suunnittelusta kestävään toteutukseen saakka”, sanoo Olof Ferenius, Energia-liiketoiminnan johtaja, Tieto.

”Markkina-analyysimme ovat osoittaneet, että Tieto on paras yhteistyökumppani tähän erittäin kiinnostavaan hankkeeseen. Tiedon vuosien kokemus ja asiantuntemus älykkäiden mittausjärjestelmien rakennushankkeista Pohjoismaissa oli ratkaiseva tekijä päätökselle toteuttaa tämä monimutkainen ja haastava hanke onnistuneesti yhdessä”, kertoo Heinrich Kirchauer, Head of Application Solutions, Siemens Austria.

Tieto Smart Utility on modulaarinen ohjelmistoratkaisu, joka on suunniteltu energian myynti- ja jakeluyhtiöille sekä monialaisille energiayhtiöille. Järjestelmä täyttää sähkömarkkinoiden nykyisen ja tulevan sääntelyn vaatimukset.

Olof Ferenius, Head of Energy Utilities, Tieto, puh. +46 7066 16791, sähköposti olof.ferenius@tieto.com

Wolfgang Kuzel, Senior Customer Manager, Tieto, Itävalta, puh. +43 664 1032191, sähköposti wolfgang.kuzel@tieto.com

Dipl. Ing. Dr. Heinrich Kirchauer, Head of Application Solutions, Siemens AG Austria, puh. +43 664 8011 7244 44, sähöposti heinrich.kirchauer@siemens.com

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.fi