Tieto julkaisee uuden Forest Hubin – digitaalisen ekosysteemialustan puun ja kuidun toimitusketjun hallintaan

27 maaliskuuta 2017

Tieto tuo markkinoille uuden Forest Hub -ekosysteemialustan, joka auttaa puulogistiikan tietojärjestelmien ja tehtaiden vastaanottoprosessien tiedonvälityksessä. Tieto Forest Hubin tarkoitus on parantaa päivittäistä toiminnan suunnittelua ja seurantaa, varastonhallintaa ja tiedon laatua sekä vähentää manuaalisen työn määrää ja virheitä.

Tieto Forest Hub on avoin kaikille alan toimijoille suurista metsäteollisuusyhtiöistä pieniin ja keskisuuriin yrityksiin, mukaan lukien bioenergian tuottajat. Kaksi suurta metsäyhtiötä Metsä Group ja UPM ottavat Forest Hubin käyttöön tämän vuoden aikana.

”Tehokas ja moderni kaksisuuntainen tiedonsiirto meidän sekä teollisten asiakkaidemme välillä auttaa meitä parantamaan palveluamme ja tehostaa toimintamme ohjausta. Kaikille toimijoille avoin järjestelmä on kustannustehokas ja mahdollistaa tiedonsiirron ennakoidun kasvun”, toteaa Olli Laitinen, kehitysjohtaja, Metsä Group, Puunhankinta ja metsäpalvelut.

”Tieto Forest Hub parantaa metsäteollisuuden logistiikan tiedonsiirtoa yhdistämällä puunhankinnan eri osapuolet moderniksi ekosysteemiksi. Forest Hubin avulla voimme kehittää puunhankintaketjua yhdessä kumppaneidemme kanssa”, sanoo Tomi Simola, johtaja, Liiketoiminnan kehitys, UPM Puunhankinta ja metsätalous.

Puunhankinnan lisäksi Tieto näkee paljon potentiaalia samantyyppisille hubeille metsäteollisuustuotteiden jakelussa sekä muilla aloilla, jotka nojautuvat jakelukumppanuuksiin ja logistiikan ekosysteemeihin.

”Olemme innoissamme siitä, että voimme auttaa asiakkaitamme tehostamaan liiketoimintaansa ja tarjota ympäristön uusille kasvumahdollisuuksille. Tieto Forest Hub -palvelupaketteja on tarjolla kaikenkokoisille toimijoille pienyrityksistä suuriin kansainvälisiin yhtiöihin. Tämän vuoksi uskomme sen kasvavan ekosysteemialustaksi, jolle kehitetään ja jolla ajetaan tulevaisuuden ratkaisuja ja sovelluksia puun ja kuidun hankinnassa”, kertoo Jaakko Kuusisaari, johtaja, Wood & Fibre, Tieto.

Tiedon Forest Hub -innovaatio perustuu Business Information Exchangeen (BIX), joka on B2B-integrointiin tarkoitettu pilvipalvelu. Tieto BIXissä on tällä hetkellä 1 500 suoraa asiakasta ja 26 myyntikumppania, ja se välittää lähes 500 miljoonaa transaktiota vuodessa. Tähän laajamittaiseen B2B-integrointipalveluun perustuva Tieto Forest Hub tarjoaa kustannustehokkaat ja luotettavat palvelut, jotka täyttävät liiketoimintakriittisten prosessien jatkuvuusvaatimukset.

Jaakko Kuusisaari, johtaja, Wood and Fibre Solutions, Tieto
Puh. +358 (0)40 501 5197, sähköposti jaakko.kuusisaari[at]tieto.com

Kimmo Hannus, johtaja, Value Networks, Tieto
Puh. +358 (0)40 524 5203, sähköposti: kimmo.hannus[at]tieto.com