Norjalainen kuntien omistama yhtiö Digital Gardermoen strategiseen yhteistyöhön Tiedon kanssa

04 tammikuuta 2017

Norjalainen Digital Gardermoen (DGI) on valinnut Tiedon uuden jakelualustan toimittajaksi kuuteen DGI:n omistajakuntaan. Yhteistyön tavoitteena on mahdollistaa kuntien tulevaisuuden tarpeet liittyen kansalaispalvelujen digitalisointiin, prosessien tehostamiseen ja palveluiden saatavuuteen. Nelivuotisen sopimuksen arvo on noin 22 miljoonaa euroa ja se sisältää option neljästä lisävuodesta.

Tieto tuottaa vuodesta 2017 lähtien ICT-toiminnot DGI:n puolesta Øvre Romeriken alueen kunnille. DGI tulee vastaamaan uuden jakelualustan hallinnosta. Automaatio, joustavuus ja innovointi ovat avainasemassa käyttäjäystävällisten kansalaispalveluiden rakentamisessa.

– Tämän sopimuksen avulla vahvistamme osaamistamme uusilla alueilla, minkä ansioista voimme viedä digitalisaatiota alueella vahvemmin eteen päin. Yhteistyö Tiedon kanssa mahdollistaa nopeamman ja ketterämmän uudistamisen, DGI:n toimitusjohtaja Odd Ruud sanoo.

Yhteistyön ansiosta kunnat saavat standardoidut, vakaat ja skaalautuvat palvelut, jotka vastaavat myös tulevaisuuden tarpeisiin - käyttäjät kaipaavat palveluita saataville enenevissä määrin ajasta ja paikasta riippumatta, mutta kuitenkin tietoturvallisesti. Pitkäkestoinen sopimus luo varmuutta keskeisten palveluiden kehittämiseen, mutta innovoinnilla on myös yhteistyössä tärkeä rooli.

– Olemme erittäin iloisia ja  ylpeitä siitä, että meidät valittiin kumppaniksi ja uskomme tällä yhteistyöllä voivamme tuottaa lisäarvoa kansalaisille ja kaikille palveluiden käyttäjille. On myös erittäin hienoa, että Digital Gardermoen asettaa rohkeita, kunnianhimoisia tavoitteita palveluiden kehittämisen suhteen - niihin vastaamalla siitä voi tulla todellinen edelläkävijä digitaalisissa palveluissa, Tiedon Norjan maajohtaja Christian Schøyen sanoo.

Toimitus perustuu Tieto OneCloud-ratkaisuun, jolla yhdistetään Tiedon Norjan datakeskuksen yksityisiä pilvipalveluja ja julkisia pilvipalveluja (public cloud). Tiedolla on vahva asema ja kokemus vastaavista projekteista Ruotsissa ja Suomessa.

Nyt toteutettava modernisointi on merkittävä edistysaskel  Øvre Romeriken kunnille, joiden nykyinen ratkaisu on kymmenen vuoden takaa. Vanhan ratkaisun päivittämisen sijaan kunnat päättivät ostaa uuden alustan palveluna, jotta sen joustavuus ja ominaisuudet saataisiin parhaalla mahdollisella tavalla rakennettua ja hyödynnettyä.

Knut Ekern, Tieto, puh. +47 93 00 26 00, knut.ekern@tieto.com

Digital Gardermoen on kuuden Øvre Romeriken kunnan strateginen yhteistyö kuntien työntekijöden, asukkaiden ja yritysten palvelutavoitteiden saavuttamiseksi. Digital Gardermoen on vuodesta 2005 tarjonnut informaatio- ja viestintäteknologiaa kuudelle omistajakunnalleen ja sen palveluksessa on noin 40 työntekijää.

Tieto hyödyntää datakeskeisen maailman mahdollisuudet ja tuottaa niiden avulla arvoa yksilöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle. Tavoitteemme on olla asiakkaillemme paras kumppani liiketoiminnan uudistamisessa. Ohjelmisto- ja palveluosaamisemme lisäksi hyödynnämme vahvasti yhdessä innovoinnin ja ekosysteemien mahdollisuudet. www.tieto.com