SEB implementerar virtuell kontohantering med lösning från TietoEVRY

09 juli 2020

SEB kommer att lasera en ny lösning för virtuell kontohantering för sina företagskunder, i samarbete med TietoEVRY. Den nya tjänsten kommer initialt att stödja globala företagskunder hos SEB som behöver ett snabbt och pålitligt sätt att centralisera insamling av betalningar och förenkla strukturen för bankkonton.

Centraliseringen av insamlingen av fordringar kommer att ge kapitalförvaltare bättre synlighet av likviditetsläget och som med en automatiserad process ger COBO-strukturen (Collections-on-behalf-of) snabbare tillgång till kontanter.

I många stora organisationer är hantering av kundbetalningar fortfarande en decentraliserad och tidskrävande process. Virtuell kontohantering möjliggör en enkel och automatiserad självbetjäningsbaserad lösning som hanterar annars manuella uppgifter. Den ökade likviditeten tillsammans med snabbare avstämning av fordringar gör det möjligt för kapitalförvaltare att hantera och utnyttja rörelsekapitalet mer effektivt på koncernnivå. Hela organisationens sammanlagda kontanter kan utnyttjas till exempel för att täcka kortsiktiga finansieringsbehov.

Lanseringen av den nya tjänsten är en del av bankens bredare planer för att investera i kontanthanteringstjänster och virtuell kontanthantering är en viktig del av denna process för att förbättra kundupplevelsen och erbjuda nya och innovativa lösningar.

– Vi ser fram emot denna resa tillsammans med TietoEVRY. Jag ser virtuell kontohantering som ett riktigt bra komplement till vårt befintliga erbjudande och detta kommer att vara en viktig förstärkning när vi växer utanför traditionella kontanthanteringsprodukter. Vi kommer bland annat att stärka vårt erbjudande när det gäller flexibilitet och självbetjäning. Detta kommer att göra det möjligt för oss att stödja våra kunders behov på ett mer effektivt sätt, säger Tommy Adriansson, chef för produktområdet Likviditet på SEB.

– Vårt partnerskap med SEB bygger på aktivt samarbete och en vision om att utveckla nya och innovativa affärserbjudanden med vår marknadsledande lösning som grund. Vi är glada över att fortsätta arbeta tillsammans med SEB för att ytterligare utvidga plattformen för virtuell kontohantering och för att skapa mer värde till deras företagskunder, säger Ilkka Korkiakoski, ansvarig för betalningslösningar på TietoEVRY.

För mer information, vänligen kontakta:

Presskontakt: TietoEVRY Newsdesk, +358 40 570 4072, news@tietoevry.com

SEB’s media relations, +46 8 763 9110, press@seb.se

TietoEVRY skapar digitala fördelar för företag och samhälle. Vi är ett ledande nordiskt digitalt tjänste- och programvaruföretag med lokal närvaro och global kapacitet. Våra nordiska värderingar och vårt nordiska arv styr vår framgång.

TietoEVRY har sitt huvudkontor i Finland och har omkring 24 000 experter anställda globalt. Bolaget tillhandahåller service åt tusentals företag och organisationer inom privat och offentlig sektor i mer än 90 länder. TietoEVRY omsätter årligen cirka 3 miljarder euro och aktierna är noterade på NASDAQ i Helsingfors och Stockholm samt på Oslo Børs. www.tietoevry.com

SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Vi tror starkt på att entreprenöriellt tänkande och innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld, och med ett långsiktigt perspektiv stöttar vi våra kunder i både med- och motgång. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas i ett 20-tal kontor världen över med cirka 15 000 medarbetare. Den 31 mars 2020 uppgick koncernens balansomslutning till 3 286 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 758 miljarder kronor.

Läs mer om SEB på http://www.sebgroup.com/sv.

Dela på Facebook Twittra Dela på LinkedIn