Tietoevry Banking har inngått avtale med en nordisk Tier 1-bank om å levere programvareløsninger for kortutstedelse og betalinger

05 desember 2023

Tietoevry Banking, den ledende leverandøren av finansielle SaaS-løsninger i Norden, har fått i oppdrag å gjennomføre en omfattende oppdatering av bankens kortutstedelse- og betalingssystem Avtalen er inngått med en storbank som betjener millioner av privat- og bedriftskunder over hele Norden.

Avtalen inkluderer levering av Tietoevry Bankings markedsledende SaaS-løsning som muliggjør ulike moderne betalingstjenester, inkludert kreditt- og betalingskort for privat- og bedriftskunder, samt digitale lommebøker. Tietoevry Banking vil oppgradere kortadministrasjonssystemet for bankens portefølje på over 5 millioner kort, som brukes til å håndtere rundt 200 millioner transaksjoner hver måned.

Tietoevry Banking vil også oppgradere bankens transaksjonsbehandlingstjenester, som inkluderer kortautorisasjon, clearing, digitale lommebøker , tilgangskontrollservere  og håndtering av bankens 3D Secure-protokoll for å bekjempe svindel. Tietoevry Banking vil også ta ansvar for bankens transaksjonsovervåkning av svindel og håndtering av tilbakebetalingskrav som fullt outsourcet e forretningsprosesser.

Transformasjonen vil gjøre banken mer smidig og forbedre kvaliteten og utvalget av bank- og betalingstjenester, og tilrettelegge for nye inntektsstrømmer og styrket konkurransekraft.

– Den tilliten som et av regionens ledende finansielle institusjoner har vist oss, er et bevis på vårt gode rykte innen serviceekspertise, ikke bare i Norden, men i hele Europa. Dette er en viktig milepæl for Tietoevry Banking, og styrker vår ambisjon om å være en ledende SaaS-leverandør for finanssektoren. Med stort engasjement ser vi frem til å levere innovative, modulære og bærekraftige løsninger innen kort- og betalingstjenester, som vil spille en avgjørende rolle i å ytterligere styrke vår kundes konkurransekraft og relevans over hele regionen, sier Klaus Andersen, administrerende direktør i Tietoevry Banking.

– Denne avtalen er et bevis på vår voksende suksess som organisasjon. Dette er mulig takket være vår lange erfaring med vellykket og risikofri modernisering som oppfyller våre kunders spesifikke behov, der vi skreddersyr fleksible systemer og effektive prosesser. Dette bidrar til rask lansering i markedet av nye betalingsprodukter, samtidig som vi øker transaksjonssikkerheten og kan tilby større valgfrihet for privat- og bedriftskunder i Norden og Baltikum, sier Mario Blazevic, Senior Vice President og leder for forretningsenheten Cards i Tietoevry Banking.

Klaus Andersen, CEO Tietoevry Banking & Mario Blazevic, Senior Vice-President and Head of Cards at Tietoevry Banking.jpg
Klaus Andersen, CEO, Tietoevry Banking & Mario Blazevic, Senior Vice-President & Head of Cards, Tietoevry Banking

Prosjektet forventes å levere betydelig forretningsverdi til kunden gjennom en moderne programvarearkitektur som fokuserer på levering av sikre kort- og betalingstjenester i samsvar med nasjonale, regionale og internasjonale standarder. Dette plasserer Tietoevry Bankings kunde blant de mest moderne bankene i Europa innen fremtidsrettede kort- og betalingstjenester.

Du kan lese mer om Tietoevry Bankings kort- og mobile betalingstjenester her.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Geir Remman, Head of Communication and Marketing, Tietoevry Banking,
+47 970 55 017 eller news@tietoevry.com .

Om Tietoevry Banking
Tietoevry Banking er den ledende leverandøren av finansielle SaaS-løsninger i og utenfor Norden. Vi moderniserer banker og muliggjør betydelig verdi for kunder ved hjelp av vår pålitelige, lavrisiko-implementering av vår ledende programvare for kort, betalinger, kreditter, forebygging av finansiell svindel og formuesforvaltning, samt en modulær, integrert løsning for Banking-as-a-Platform. Med overlegen skala, ekspertise og spesialisering driver vi bransjen fremover ved å muliggjøre at finansinstitusjoner og banker blir mer smidige og effektive, noe som fremskynder deres digitale transformasjonsreise. Vi er en del av Tietoevry, og konsernets årlige omsetning er omtrent 3 milliarder euro. Tietoevrys aksjer er notert på NASDAQ-børsen i Helsingfors og Stockholm, samt på Oslo Børs. http://www.tietoevry.com

For mer informasjon

Tietoevry newsdesk