Tietoevryn Lifecare-potilastietojärjestelmä vahvistaa asemaansa Satakunnan hyvinvointialueella

03 huhtikuuta 2024

Tietoevry Caren Lifecare-potilastietojärjestelmä yhtenäistää Satakunnan hyvinvointialueen perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon, parantaa hoidon ja palvelujen laatua sekä edistää toiminnan tehokkuutta. Lifecare-järjestelmä on ollut jo laajasti Satakunnan hyvinvointialueen perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon käytössä.

”Tietoevry Carella on laaja toimialaosaaminen helppokäyttöisistä ratkaisuista sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille. Lifecare-järjestelmä auttaa asiakkaitamme keskittymään hoitotyöhön ja sujuvien palveluiden tuottamiseen. Olemme iloisia Lifecare-käytön laajenemisesta Satakunnan hyvinvointialueella ja yhteistyön jatkumisesta Lifecare-kumppanuusmallissa, jossa kehittämistä ohjaavat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten tarpeet”, kertoo Tietoevry Caren Suomen maajohtaja Tiina Tauru.

Kolme vuotta voimassa ollut Lifecare-kumppanuusmalli on ainutlaatuinen Suomessa. Kumppanuusmallissa järjestelmän käyttötapoja ja toiminnallisuuksia kehitetään yhdessä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Mallissa ovat Satakunnan lisäksi mukana Etelä-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Kanta-Hämeen, Keski-Pohjanmaan, Keski-Suomen, Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen hyvinvointialueet.

”Hyvinvointialueen laajuinen Lifecare-potilastietojärjestelmä yhtenäistää perusterveydenhuollon toimintaympäristöä. Tämä on selkeä jatkumo aikaisemmin solmitulle kumppanuussopimukselle usean eri hyvinvointialueen kesken. Yhtenäinen järjestelmä tukee sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen tavoitetta luoda tasa-arvoisempi palvelujen saatavuus”, kertoo ICT-johtaja Leena Ollonqvist Satakunnan hyvinvointialueelta.

“Meille on tärkeää läheinen ja avoin yhteistyö terveyden- ja sosiaalihuollon ammattilaisten kanssa, sillä Lifecare-järjestelmä on olemassa heidän työnsä helpottamiseksi. Samalla kumppanuusmalli tarjoaa hyvinvointialueille paremman näkyvyyden kustannusten hallintaan”, Tauru jatkaa.

Potilastietojärjestelmän laajentuminen tapahtuu keväällä 2025. Tietoevry Care toimittaa Satakunnan hyvinvointialueelle tänä syksynä myös Lifecare Sosiaalihuollon -asiakastietojärjestelmän, joka yhdenmukaistaa hyvinvointialueen sosiaalihuollon palveluja.

”Asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistäminen on tärkeä askel yhdenmukaistettaessa hyvinvointialueiden toimintamalleja ja palveluita”, sanoo toimitusjohtaja Jari Nevalainen yhteishankintayksikkö 2M-IT:stä, joka valmisteli järjestelmien kilpailutuksen yhdessä Satakunnan hyvinvointialueen kanssa.

Tietoevry on Pohjoismaiden johtava terveyden- ja sosiaalihuollon kokonaisratkaisujen toimittaja, ja Lifecare on yksi sen merkittävimmistä kasvu- ja investointikohteista, jonka kattavuus on 2,4 miljoonaa suomalaista.

Tietoevryn viestintä, news@tietoevry.com, puh. 040 570 4072

Satakunnan hyvinvointialue, ICT-johtaja Leena Ollonqvist, puh. 044 707 7660

2M-IT Oy, toimitusjohtaja Jari Nevalainen, puh. 050 383 9455

Tietoevry tukee yhteiskunnan kehitystä vastuullisen teknologian avulla. Olemme johtava teknologiayritys, jolla on pitkä historia Pohjoismaissa sekä globaalit kyvykkyydet. Arvojemme - avoimuus, luottamus ja monimuotoisuus - ohjaamana rakennamme asiakkaidemme kanssa digitaalista tulevaisuutta, jossa yritykset, yhteiskunnat ja ihmiskunta menestyvät.

24 000 pilviteknologiaan, dataan ja ohjelmistoihin erikoistunutta asiantuntijaamme ympäri maailmaa palvelevat tuhansia yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaita yli 90 maassa. Tietoevryn vuotuinen liikevaihto on noin 3 miljardia euroa ja yhtiön osakkeet on listattu NASDAQissa Helsingissä ja Tukholmassa sekä Oslo Børsissä. www.tietoevry.com

Haluaisitko kuulla lisää?

Tietoevry newsdesk