Datan hyödyntämisestä tehoa huippu-urheilijoiden valmennukseen Olympiakomitean, Polarin ja TietoEVRYn yhteishankkeessa

22 syyskuuta 2020

Olympiakomitean, TietoEVRYn ja Polarin yhteistyöprojekti huippu-urheilijan henkilökohtaisen datan kokonaisvaltaisesta hyödyntämistä valmennuksessa tuotti positiivisia tuloksia. Sitran rahoittama pilotti toteutettiin yhdistetyn urheilijoiden sekä yleisurheilijoiden kanssa, ja se halutaan viedä yhä useamman lajiliiton saataville.

Olympiakomitea, TietoEVRY ja Polar toteuttivat pilottihankkeen datan hyödyntämisestä huippu-urheilijoiden valmennuksen tukena vuosien 2019-2020 aikana. Pilotin aikana kehitettiin ratkaisu, joka yhdistää huippu-urheilijoiden henkilökohtaisen tiedon keräämisen erillisistä lähteistä, datan hallinnan ja sen jakamiseen, jotta dataa voidaan analysoida ja hyödyntää kokonaisvaltaisesti. Hanke oli lähtölaukaus laajemmalle huippu-urheilun tietojärjestelmän kehittämiselle, jonka tavoitteena on parantaa suomalaisten huippu-urheilijoiden kilpailuetua datan avulla.

Aiemmin suomalaisten urheilijoiden suorituskykyyn vaikuttava data on ollut hajautettuna eri järjestelmissä. Uuden järjestelmän avulla urheilijat voivat kerätä suorituskykyynsä vaikuttavaa kilpailu-, hyvinvointi-, harjoitus-, testi- ja terveystietoa yhteen paikkaan ja jakaa tätä dataa tietoturvallisesti ja sujuvasti valmentajilleen ja muille tukihenkilöille. Kun urheilijan kaikki tärkeimmät tiedot ovat nähtävissä yhden näkymän kautta, pystytään helposti pureutumaan urheilijan tilanteeseen ja optimoimaan esimerkiksi harjoitusvoimaa ja palautumista.

“Niin urheilijoiden, kuin valmentajien kokemukset pilotista ovat olleet hyvin positiivisia ja kiinnostus uutta ratkaisua kohtaan on kasvanut eri lajiliitoissa. Hanke on osa Olympiakomitean huippu-urheilun datastrategiaa ja se tukee tiedolla johtamista valmennuksessa, sekä huippu-urheilijoiden kokonaisvaltaista kehittymistä,” kertoo Olympiakomitean digipäällikkö Juha Saapunki

Pilotin testiryhmänä toimivat Ari Nummelan valmentamat juoksijat Jyväskylästä, sekä Antti Kuisman ja Jouni Kaitaisen valmentamat yhdistetyn urheilijat Vuokatista. Urheilijoista kerättiin monipuolista dataa hyödyntäen Polarin laitteita.

"Tämä uusi ratkaisu on helpottanut paljon valmentajan päivittäistä työtä ja säästänyt aikaa. Pystyn seuraamaan koko valmennusryhmäni keskeisiä muuttujia mobiililaitteella milloin ja missä tahansa. Pystyn myös tekemään valmennuspäätökset kätevästi ajankohtaiseen dataan perustuen, ilman että minun tarvitsee kirjautua useisiin eri järjestelmiin”, kiteyttää KIHUn urheilufysiologian asiantuntija Ari Nummela uuden ratkaisun hyötyjä valmentajan näkökulmasta.

”Vaikka valmentaja tekee minulle harjoitusohjelmat, haluan itsekin ymmärtää harjoittelustani mahdollisimman paljon. Siksi on tärkeää, että saan tietoa harjoittelustani helposti luettavassa muodossa. Tämä hanke on tarjonnut hyvän ratkaisu siihen”, jatkaa juoksija Otto Kaario, yksi Ari Nummelan valmentamista urheilijoista.

Huippu-urheilijoiden lisäksi nyt kehitettyä tietoaltaaseen pohjautuvaa ratkaisua voidaan hyödyntää mm. junioriurheilussa, työntekijöiden hyvinvoinnin analysoinnissa ja kuntoutuksessa olevien potilaiden toipumisen seurannassa lähes reaaliaikaisen tiedon avulla. Sovelluksen käyttö säästää käyttäjän työaikaa ja antaa kokonaisvaltaisen ja reaaliaikaisen näkymän tarkasteltavan henkilön hyvinvoinnista.

”On ollut hyvin antoisaa tehdä yhteistyötä Olympiakomitean kanssa ja olla mukana kehittämässä datalähtöistä ratkaisua Suomen huippu-urheilun tarpeisiin, jota voimme jatkossa hyödyntää myös laajemmin koko yhteiskunnan hyvinvoinnin kehittämiseksi. On myös ollut hienoa huomata, kuinka paljon innostusta ratkaisu on herättänyt niin valmentajien, kuin urheilijoidenkin keskuudessa”, tiivistää Niina Siipola, Intelligent Wellbeing Area Product Owner, TietoEVRYltä.

- - -

Olympiakomitean Juha Saapunki kertoo Tietoa tulevasta -podcastissa tarkemmin, miten Olympiakomitea hyödyntää dataa ja kehittää dataohjautuvaa kulttuuria. Ota podcast seurantaan Spotifyssä.

Niina Siipola, Intelligent Wellbeing Area Product Owner, TietoEVRY, niina.siipola@tietoevry.com, puh. +358 40 5431987

Juha Saapunki, digipäällikkö, Olympiakomitea, juha.saapunki@olympiakomitea.fi,
puh +358 400 385 462

Ari Nummela, urheilufysiologian johtava asiantuntija, Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus, ari.nummela@kihu.fi, puh. +358 40 543 9217

Raija Laukkanen, Tiedejohtaja, Polar, raija.laukkanen@polar.com, puh. +358 400 588 624

Juhani Luoma-Kyyny, Johtava asiantuntija, Sitra, Juhani.Luoma-Kyyny@sitra.fi,
puh +358 (294) 618 274

Suomen Olympiakomitea on valtakunnallinen liikunta- ja urheilujärjestö, joka toimii sen hyväksi, että suomalaiset liikkuisivat enemmän ja menestyisivät huippu-urheilussa. Yhdessä jäsenjärjestöjemme ja liikunnan aluejärjestöjen kanssa rakennamme liikunnasta ja urheilusta elinvoimaa Suomeen.

TietoEVRY luo digitaalista etumatkaa yrityksille ja yhteiskunnalle. Olemme digitaalisiin palveluihin ja ohjelmistoihin keskittynyt yhtiö, joka yhdistää paikallisen osaamisen sekä globaalit kyvykkyydet asiakkaidemme eduksi. Pohjoismaiset arvot luovat perustan onnistumisellemme.

Noin 24 000 asiantuntijaamme ympäri maailmaa palvelevat tuhansia yksityisen ja julkisen sektorin asiakkaita yli 90:ssä maassa. TietoEVRY:n liikevaihto on noin 3 miljardia euroa ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Suomessa. Yhtiö on listattu NASDAQissa Helsingissä ja Tukholmassa sekä Oslo Børsissä. www.tietoevry.fi

Polar:
Yli neljänkymmenen vuoden ajan Polar on ollut puettavan urheiluteknologian edelläkävijä auttaen urheilijoita ja valmentajia saavuttamaan huippunsa. Yrityksen palkittu tuotevalikoima koostuu innovatiivisista puettavan urheiluteknologian ratkaisuista, jotka toimivat saumattomasti Polarin harjoitussovellusten ja pilvipalveluiden kanssa. Suomalaisen

Polar Electro Oy:n pääkonttori sijaitsee Kempeleessä. Yritys toimii kansainvälisesti yli 80 maassa. Lue lisää www.polar.com/fi

Sitra on aktiivinen tulevaisuudentekijä, joka tutkii, selvittää ja ottaa kumppanit eri sektoreilta mukaan ennakkoluulottomiin kokeiluihin ja uudistuksiin. Tulevaisuustyön tähtäimessä on Suomi, joka menestyy kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä.

Haluatko kuulla lisää?

Niina Siipola